طرز تهیه خورش فسنجان ملس و جا افتاده مجلسی با مرغ

به گزارش وبلاگ بینام، خورش فسنجان یکی دیگر از خورش های اصیل و شکیل ایرانی است که به قول معروف هواداران دو آتیشه بسیاری دارد. این خورشت در نقاط مختلف کشور به صورت ملس، ترش و شیرین و با گوشت قلقلی، اردک و مرغ پخته می گردد. خورشت فسنجان مثل قیمه نثار، باقالی پلو و مرصع پلو از غذاهای مجلسی به شمار میرود. با ما همراه باشید تا طرز تهیه یک خورشت فسنجان جا افتاده و عالی با مرغ را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه خورش فسنجان ملس و جا افتاده مجلسی با مرغ

مواد لازم برای تهیه خورش فسنجان

  • مرغ یک عدد
  • مغز گردو 750 گرم
  • پیاز سه عدد
  • رب انار پنج قاشق غذاخوری
  • شکر سه قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به اندازه لازم
  • روغن به اندازه لازم

طرز تهیه خورش فسنجان

مرحله اول

خورش فسنجان نیز مانند خورشت قیمه و قرمه سبزی یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین نوع خورشت ایرانی است که به روش های متفاوتی تهیه می گردد. برای مثال طرز تهیه خورشت فسنجان با انار دستورالعمل دیگری از این غذا است که پیش از این به شما آموزش داده ایم؛ اما این بار قصد داریم تا شما را با یک روش دیگر از پخت فسنجان آشنا کنیم.

برای تهیه خورشت فسنجان ملس و جا افتاده با مرغ ابتدا باید تکه های مرغ را به اندازهی نمک، فلفل و زعفران دم نموده آغشته کنید و با دو قاشق غذاخوری روغن تفت دهید.

مرحله دوم

سپس پیاز ها را رنده کنید، یک قابلمه برداشته و آن ها را با اندازهی روغن تفت دهید و اندازهی زردچوبه اضافه کنید.

مرحله سوم

گردو ها را چرخ کنید و بعد از این که پیاز ها کمی طلایی و نرم شد، به قابلمه اضافه کنید. بعد از 5 دقیقه رب انار را اضافه نموده و مجددا تفت دهید. شعله را زیاد کنید تا آب خورش به جوش آید سپس شعله را ملایم نموده و در قابلمه را ببندید.

مرحله چهارم

مرغ ها را به مخلوط پیاز و گردو اضافه نموده و چند لیوان آب را روی مواد بریزید. در همین مرحله اگر اهل فسنجون شیرین هستید، دو قاشق غذاخوری شکر را اضافه کنید. اگر می خواهید طعم خورشت شما ملس باشد کافی است یک قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید. شعله را زیاد کنید تا آب خورش به جوش آید سپس شعله را ملایم نموده و در قابلمه را ببندید.

مرحله پنجم

هر از چند گاهی خورش را هم زده و منتظر بمانید تا به مدت سه تا چهار ساعت خورش خوب جا افتاده و روغن بیاندازد. خورشت فسنجان جا افتاده و مجلسی شما بعد از این زمان آماده است. نوش جان!

نکات پخت فسنجان جا افتاده و مجلسی

  • پخت فسنجان حدود پنج تا شش ساعت طول می کشد، تا خورشت کاملا جا افتاده و روغن بیاندازد؛ بنابراین شکیبا باشید و اجازه دهید تا خورشت آرام آرام جا بیفتد.
  • به هیچ وجه مرغ ها را زودتر به خورش اضافه نکنید. چون ممکن است تا زمان جا افتادن خورشت، مرغ ها وا بروند.
  • هر از چند گاهی خورش را بچشید و به مقدار ذائقه تان انداره رب انار را چک کنید.
  • بهتر است گردوها را چرخ کنید تا بیشتر روغن بیاندازند.
  • با اضافه کردن شکر، رنگ خورش اندازهی تیره تر می گردد.
  • اگر گیاهخوار هستید پیشنهاد می کنیم خورشت فسنجان با پنیر کبابی را حتما امتحان کنید.

خورشت فسنجان با پنیر کبابی

مرحله اول

اول اگر از مشخصات پنیر کبابی یا همان هالومی بخواهیم برایتان بگوییم؛ پنیر کبابی نوعی پنیر نیمه سخت طبیعی است که از ترکیب شیر گوسفند و بز فراوری می گردد. ویژگی ای که این پنیر را منحصر به فرد می نماید، داشتن نقطه ذوب بالاست که روی حرارت ذوب نمی گردد و قابل سرخ شدن و کبابی کردن است. این پنیر سرشار از خاصیت در صورت پخت بوی کباب می دهد و می تواند راهش را به غذاهای ایرانی هم باز کند و ترکیب خوش طعم و پرخاصیتی مثل فسنجان با پنیر کبابی را بسازد. اگر تا به الان تجربه چشیدن خورش فسنجان با پنیر کبابی را نداشتید، پیشنهاد می دهیم حتما امتحانش کنید. پنیر کبابی را می توانید کلا جایگزین گوشت خورش کنید یا هم از گوشت و هم از پنیر کبابی بهره ببرید. این پنیر می تواند خوردن خورشت های ایرانی را برای گیاه خوران لذت بخش کند.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه خورش فسنجان ملس و جا افتاده مجلسی با مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش فسنجان ملس و جا افتاده مجلسی با مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید