شب ها که به خواب می رویم چه اتفاقی در بدنمان می افتد؟ ، دانستنی های جالب درباره خواب

به گزارش وبلاگ بینام، شب ها که به خواب می رویم بدن روند کاملا متفاوتی از روند روزانه خود را تجربه می نماید. خواب سیستم قلبی عروقی و ایمنی را تقویت نموده و به تنظیم متابولیسم یاری می نماید.

شب ها که به خواب می رویم چه اتفاقی در بدنمان می افتد؟ ، دانستنی های جالب درباره خواب

وبلاگ بینام - آرش نهاوندی: هر شب هر فرد روی کره زمین، هنگام خواب وارد یک شرایط بیهوشی و اغما و بی حرکتی خاصی می گردد. در حالی که تصور بر این است که اندام بدن هم مانند ما به خواب می روند و استراحت می نمایند، اما اینگونه نیست و اندام ما همچنان در طول شب در حال کار برای بازیابی و تقویت ایمنی خود برای آغاز فعالیت در یک روز نو هستند. اما واقعا زمانی که ما به خواب می رویم چه اتفاقی می افتد؟ در این مطلب به اسرار ناگفته بدن در زمان خواب پرداخته ایم.

به گزارش اکونومیست، خواب به وسیله ساعت بیولوژیکی بدن (به بیان ساده تر ساعت بدن) که در مغز قرار گرفته است، تنظیم می گردد. در حالی که نقش بیولوژیکی خواب هنوز به طور کامل شناخته نشده است، تحقیقات نشان می دهد که خواب سیستم قلبی- عروقی و ایمنی را تقویت نموده و به تنظیم متابولیسم یاری می نماید. آنچه را در طول خواب اتفاق می افتد می توان در تغییرات قابل توجه در فرآیندهای اصلی بدن مشاهده کرد.

چهار مرحله از خواب وجود دارد که بدن آن را در چندین سیکل در طول شب تجربه می نماید. در شبی که به طور طبیعی به خواب رفته ایم و به اصطلاح خواب آرامی را تجربه می کنیم؛ 4 یا 5 بار از این مراحل گذر می کنیم. مراحل اول و دوم مختص خواب سبک هستند. این یک مرحله گذر از بیداری تا به خواب رفتن است.

در این مرحله اندازه ضربان قلب و تعداد دفعات دم بازدم کاهش می یابد. تنفس در مرحله سوم خواب عمیق به کمترین اندازه خود می رسد. ضربان قلب نیز که در مرحله اول آغاز به کند شدن نموده در مرحله سوم به کندترین سرعت خود می رسد. در این شرایط گرمای بدن هم کاهش می یابد.

مرحله سوم که در بعضی مواقع از آن به عنوان خواب دلتا یاد می گردد. این نامگذاری به خاطر انتشار موج های مثلثی شکل در مغز انجام گرفته است. این امواج مثلثی در همین مرحله سوم خواب در مغز انتشار می یابند. در واقع این مرحله اول خواب عمیق است. در این مرحله سلول های ما پیشرفته ترین هورمون رشد را برای رشد استخوان ها و عضلات فراوری می نمایند و زمینه را برای ترمیم بدن فراهم می نمایند و بعلاوه از متابولیسم حمایت می نماید.

مرحله چهارم مرحله ای است که ما آغاز به خواب تماشا (رویا تماشا) می کنیم. بدن مواد شیمیایی فراوری می نماید که باعث بی حرکتی یا فلج موقت اندام ما می گردد. در این شرایط بیشتر عضلات در شرایطی که در اصطلاح به آنآتونیا می گویند فلج می شوند (به طور معمول هنگامی که به خواب می روید، مغزتان فرمان می دهد که عضلات شل و ریلکس شوند. به این پدیده آتونیا گفته می گردد). این کار باعث می گردد پاها و دست ها در پاسخ به محتوای رویا حرکتی انجام ندهند.

بنابراین ما هیچگونه حرکت و رفتاری بیرون از رویاهایمان نخواهیم داشت. در این مرحله مغز به شدت فعال است. در این شرایط اگرچه چشمان ما بسته اند، اما تیر زدن چشم ها در پشت پلک های بسته نشان از نوع خوابی که می بینید دارد.

بیشتر بخوانید:

  • نیمه شب از خواب بیدار می شوید؟ | 13 راه حل برای برطرف بی خوابی شبانه و داشتن خواب راحت

انسان ها تقریبا به طور میانگین یک سوم از عمر خود را در خواب سپری می نمایند. سبک زندگی مدرن، استرس و توسعه فناوری به معنای آن است که مردم امروز نسبت به یک قرن گذشته کمتر می خوابند. کمتر از 7 ساعت خواب در شبانه روز با افزایش خطر بیماری های مزمن که می تواند امید به زندگی را کاهش دهد، مرتبط است. بنابراین برای زندگی طولانی تر و سالم تر چشمان خود را ببندید و قدری استراحت کنید.

منبع: همشهری آنلاین

به "شب ها که به خواب می رویم چه اتفاقی در بدنمان می افتد؟ ، دانستنی های جالب درباره خواب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب ها که به خواب می رویم چه اتفاقی در بدنمان می افتد؟ ، دانستنی های جالب درباره خواب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید