پاسخ دقیق علمی به یک پرسش عجیب: کدامیک قوی تر است، مورچه یا فیل؟

به گزارش وبلاگ بینام، فیل های آفریقایی به نسبت وزن شان واقعا ضعیف هستند. در شرایطی که فیل ها به مراتب قوی تر از انسان ها هستند و تنها با خرطوم شان می توانند اشیایی به وزن 315 کیلوگرم را جابجا نمایند، اما ابعاد آنها در حقیقت مانع بزرگی برای قدرت آنها به شمار می رود.

پاسخ دقیق علمی به یک پرسش عجیب: کدامیک قوی تر است، مورچه یا فیل؟

گالیله، ستاره شناس و فیزیک دان مشهور جهان حدود 400 سال پیش این ایده را مطرح نمود که با بزرگ شدن شکل یک شی، حجم آن سریعتر از سطحش رشد می نماید. یعنی مثلا اگر قد یک انسان دوبرابر شود، جرمش هشت برابر خواهد شد.

قانون مکعب مربع به شرح این موضوع که چرا حیوانات بزرگ اغلب نسبت به وزن شان، ضعیف تر از حیوانات کوچک هستند یاری می نماید. به بیان ساده، با افزایش مقدار حیوانات، جرمشان افزایش چشمگیری خواهد یافت و در نتیجه باید نیروی بیشتری صرف حجم شان شود. از همین رو، 10 برابر شدن سایز یک فیل، به منزله افزایش ده برابری قدرتش نخواهد بود.

  • دسته گلی نو که ایلان ماسک به آب داد/ هزینه بزرگ ماجراجویی آقای میلیاردر
  • واقعیت 10 پدیده ترسناکی که در آسمان درخشیدند! + عکس

این اصل در خصوص انسان ها نیز صادق است. کافی است نگاهی به ورزشکاران حرفه ای بیندازید: در مجموع ورزشکارانی که وزن کمتری دارند می توانند سریعتر بدوند و حرکات کششی را راحت تر از ورزشکاران سنگین وزن انجام می دهند؛ چرا که رقبای ریزنقش تر، قدرت کمتری را برای حمایت از وزن خود صرف می نمایند.

راز موفقیت حشرات چیست؟

البته سبک بودن وزن روی پاها، راز قدرت فوق العاده حشرات نیست. پس چطور مورچه های برگ بُر می توانند تکه هایی از برگ که 50 برابر خودشان وزن دارند را حمل نمایند یا سوسک های کرگدنی اجسامی 80 برابر وزن خودشان را بلند می نمایند؟ جواب این سوال، به یکی از ویژگی های استثنایی و حیرت آور این موجودات و دیگر حشرات کوچک برمی شود: اسکلت بیرونی آنها.

آدام هارت، حشره شناس و نویسنده کتاب تعادل مرگبار: شکارچیان و مردم در یک جهانی شلوغ به این نکته اشاره نموده که بعضی از حیوانات برخلاف ما انسان ها که اسکلت مان در داخل بدنمان است، دارای اسکلت بیرونی هستند و این بدان معناست که بخش های سخت بدنشان، در بخش خارجی است و همین باعث می شود تا بدنشان فضای بیشتری برای عضلات داشته باشد. او ادامه داد: بدن این دسته از موجوات، بیشتر به وسیله اسکلت خارجی محافظت می شود. و بدین ترتیب عضلات آنها برای انجام فعالیت های سختی که حشره انجام می دهد، آزادی عمل بیشتری دارد.

در گول هیکلشان را نخورید! بیشتر درباره این ماجرا بخوانید.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "پاسخ دقیق علمی به یک پرسش عجیب: کدامیک قوی تر است، مورچه یا فیل؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ دقیق علمی به یک پرسش عجیب: کدامیک قوی تر است، مورچه یا فیل؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید