ماجرای کتاب هایی که دانش آموزان را از مدرسه فراری می نمایند
به گزارش وبلاگ بینام، صابری گفت: کهنه بودن مطالب درسی باعث درس زدگی دانش آموزان و یکی از عوامل فرار آن ها از مدارس در سال اول متوسطه است.

احمد صابری روان شناس و استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت وگو با خبرنگار بابیان اینکه یکی از مسائل اساسی در مدارس، تناسب نداشتن مواد آموزشی با احتیاج های دانش آموزان است، اظهار کرد: در حال حاضر دروسی در مدارس تدریس می گردد که وقت ذهنی دانش آموزان را می گیرد، اما خلاقیت را در آن ها افزایش نمی دهد.
صابری با اشاره به اینکه پراکندگی شغلی در کشور ما محدود است و بسیاری از مشاغل نیز اشباع شده اند، اضافه نمود: طی دوازده سال تحصیل در مدرسه، هیچگونه اطلاعاتی به دانش آموز داده نمی گردد که دانش آموزان بتوانند در جوانی آفرینش شغلی داشته باشد.
او ادامه داد: این وضعیت باعث می گردد تا دانش آموزان درس گریز و درس زده شوند.
صابری اضافه نمود: البته همین شیوه آموزشی دانش آموزان را نیز پر توقع بار می آورد چرا که دانش آموزان تصور می نمایند اگر دروس را به خوبی حفظ نمایند در آینده شغلی ایده آل خواهند داشت، اما در واقعیت این طور نخواهد بود.
استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه فرار دانش آموزان از مدرسه به طور معمول از سال اول متوسطه آغاز می گردد، ادامه داد:
این زمان دقیقا زمانی است که دانش آموزان احتیاجمند دریافت اطلاعات جدید در خصوص مشاغل هستند، ولی ذهنشان با مطالب آموزشی کهنه ای که طی دهه های گذشته تدریس شده پر می گردد.
پاسخ به سوالات دانش آموزی را اینجا بخوانید
صابری با اشاره به اینکه طی سال های گذشته طرح های 6.3.3 و طرح های دیگر در پایه های مختلف به اجرا در آمده، گفت: با وجود این تغییرات تنها چهارچوب ها عوض می گردد و خبری از تغییر محتوا و مواد آموزشی نیست.
او اضافه نمود: حتی در این طرح ها رنگ و شکل کتاب های درسی نیز به روز تر می گردد هرچند مطالب داخل کتاب برای سال ها پیش است.
صابری در خاتمه گفت: مؤلفان کتاب های درسی بهتر است به جای مطالب کهنه آموزشی، مطالب جدیدتری را وارد چرخه آموزش نمایند تا هم دانش آموز از مدرسه گریزان نگردد و هم در آینده مشاغل بهتری را ایجاد نمایند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان