حقیقت دارد، دانه های ریز روی توت فرنگی تخم میوه نیست!

به گزارش وبلاگ بینام، زومیت نوشت: شاید عجیب باشد که پرتقال و کدو توت هستند؛ ولی توت فرنگی توت نیست، حتی دانه های ریز روی سطح توت فرنگی تخم نیستند. این میوه شگفت انگیز دقیقاً چیست؟

حقیقت دارد، دانه های ریز روی توت فرنگی تخم میوه نیست!

ممکن است قبلاً هم به این موضوع دقت نموده باشید که نام توت فرنگی از پایه نادرست است؛ برای اینکه توت فرنگی اصلاً توت به حساب نمی آید. به نظر می رسد توت فرنگی پر از شگفتی یا بهتر است بگوییم که از شگفتی پوشیده شده است؛ زیرا آن نقطه های سفید کوچک روی سطح توت فرنگی در واقع تخم یا بذر نیستند.

دانه های ریز سطح توت فرنگی فندقه نامیده می شوند و درواقع، میوه گیاه هستند. هرکدام از این فندقه ها برای خود حاوی بذری جداگانه است. اصطلاح فندقه درواقع به میوه خشک ساده تولیدشده به واسطه گونه های مختلف گیاهان گلدار، ازجمله کینوا و گندم سیاه و شاه دانه اشاره می نماید.

با این حساب اگر توت فرنگی میوه گیاه و توت به حساب نمی آید؛ پس دقیقاً چیست؟ به نقل از آی اف ال ساینس، توت فرنگی ازلحاظ فنی میوه ای مجتمع از خانواده رزاسه یا گل سرخیان است. تمشک و شاه توت نیز در همین دسته قرار می گیرند و همه این میوه ها متعلق به خانواده گل سرخ هستند.

دانه های ریز سطح توت فرنگی میوه گیاه هستند و هرکدام برای خود یک بذر دارند

اصطلاح توت برای اشاره به هر میوه خوراکی و گوشتی دانه دار مبهم است؛ اما یک طبقه بندی علمی برای آن وجود دارد. هر میوه برای قرارگیری در دسته بندی توت، باید بیش از یک دانه داشته باشد و از یک پوسته بیرونی (برون بر) و یک قسمت میانی گوشتی (میان بر) و یک پوشش داخلی برای نگه داری دانه ها یا هسته ها (درون بر) تشکیل شده باشد.

توت ها از تک تخمدان یک گل منفرد حاصل می شوند و از دو گروه مجزا تشکیل شده اند. خانواده مرکبات متعلق به گروه هسپریدیوم (پرتقالی) هستند و با عنوان توت های اصلاح شده طبقه بندی می شوند؛ درحالی که خانواده کدوییان (شامل کدو و خیار و هندوانه) گروه توت های پپوس یا کدویی را تشکیل می دهند. این یعنی گریپ فروت و لیموترش و حتی کدوتنبل و خیار و موز همه ازلحاظ فنی توت محسوب می شوند.

دانه های ریز روی سطح توت فرنگی میوه محسوب می شوند و هرکدام برای خود بذر جداگانه دارند.

توت فرنگی برخلاف گروه توت واقعی، درحقیقت بافت نهنج متورمی است که میوه حامل دانه را روی سطح خود نگه می دارد. برخلاف سایر میوه ها، وقتی گل توت فرنگی گرده افشانی می نماید، میوه متورم نمی گردد. درعوض، بافت نهنج متورم و میوه واقعی به شکل فندقه های کوچک و خشک تقسیم می گردد. ازآن جاکه فندقه فقط یک تخم دارد، حتی آن را نیز نمی توان به عنوان توت دسته بندی کرد.

شرایط وقتی برای این فندقه های بیچاره بی مزه بدتر می گردد که بدانیم اغلب گیاهان توت فرنگی اصلاً از دانه هایشان رشد نمی نمایند. گیاهان توت فرنگی در هنگام رشد آنچه با عنوان ساقه رونده نامیده می گردد، منتشر می نمایند که دراصل کلون های کوچک توت فرنگی هستند که ریشه می گیرند و با رسیدن به زمین آغاز به رشد می نمایند.

چرخه زندگی غیرمعمول این توت های فریبنده بدین معنی است که آن ها درکنار دیگر میوه های مطرود در دسته میوه های مجتمع، در طبقه بندی میوه های هسته دار عجیب وغریب تک دانه قرار می گیرند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "حقیقت دارد، دانه های ریز روی توت فرنگی تخم میوه نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقیقت دارد، دانه های ریز روی توت فرنگی تخم میوه نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید