شروع به کار بسته تحولی مدرسه خوانا از فردا
به گزارش وبلاگ بینام، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از شروع به کار بسته تحولی خوانا اطلاع داد و ارتقاء سطح مهارت های چهارگانه زبانی با رویکرد تلفیقی با سه مولفه اساسی از مهارت های زندگی مسئولیت پذیری، جرات ورزی و ادب را از اهداف اصلی این طرح برشمرد.

به گزارش وبلاگ بینام، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با شبکه آموزش اضافه نمود: اولین مرحله در راستای اجرایی شدن بسته تحولی خوانا که آموزش مدرسین و معلمان 5درصد از مدارس کشور است، فردا شنبه یکم آذرماه به صورت مجازی شروع خواهد شد.
وی درتوضیح علت انتخاب این طرح و تشریح اهداف بسته تحولی مدرسه خوانا اظهار کرد: در راستای اجرای سند تحول بنیادین هرکدام از واحد های آموزش و پرورش در معاونت ها یکی از چالش های اساسی را مد نظر قرار دادند و برنامه ای برای برطرف آن مسئله ارائه کردند. ما هم در معاونت ابتدایی بسته تحولی خوانا در دوره ابتدایی را از آن جهت که بهترین دوران برای تعمیق و اثربخشی آموزش مهارت های چهارگانه زبانی و زندگی، دوران کودکی و مقطع ابتدایی است، انتخاب کردیم که با اجرای آن علاوه بر پرداختن به دغدغه اساسی موجود که آموزش مهارت های پایه خواندن، نوشتن و آداب زندگی است، بتوانیم شاهد اجرای یکی از برنامه های سند تحول بنیادین در مدارس باشیم.
وی اضافه نمود: بسته تحولی خوانا ترکیبی از مهارتهای خواندن نوشتن و آداب زندگی است. از آنجا که در دوره ابتدایی نتایج آزمون های بین المللی پرلز نشان دهنده این واقعیت است که متاسفانه مهارتهای خواندن و درک مطلب دانش آموزان سطح مطلوبی ندارد و در عین حال تغییر و تحولاتی که در ساختار نظام آموزشی اتفاق افتاده باعث شده تمرکز روی مهارت خواندن و نوشتن کمتر باشد؛ ازین رو نگرانی هایی درسطح سواد مهارت های خواندن و نوشتن و رعایت آداب زندگی در دوره ابتدایی به عنوان محور شکل گیری شخصیت دانش آموزان وجود دارد. بنابر این ما بسته تحولی خوانا را با هدف برطرف مسائل مربوط به مهارت های خواندن نوشتن و مهارتهای زندگی در دوره ابتدایی ارائه کردیم و هدف ما این است که ابتدا با آموزش مدرسان و معلمان و بعد اجرای طرح در جامعه هدف که دانش آموزان هستند؛ به حل این چالش بپردازیم.
حکیم زاده در مورد زمان اجرای طرح و چگونگی انتخاب جامعه هدف گفت: با توجه به اینکه این طرح در ابتدای کار به صورت آزمایشی است، میزان پوشش آن در برنامه اولیه ما برای ده درصد از مدارس پیش بینی شده بود. که پس از شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن آموزش، به 5 درصد از مدارس تقلیل یافت که این تعداد شامل همه انواع مدارس از جمله شهری، روستایی، دولتی، غیر دولتی، دخترانه و پسرانه می شود. تا ما در خاتمه این اجرای آزمایشی بتوانیم نقاط قوت و ضعف طرح را درهمه ابعاد آن مورد آنالیز قرار دهیم و ارزیابی درستی از امکان اجرای سراسری این برنامه داشته باشیم.
وی با تاکید بر لزوم آموزش مهارت خواندن و نوشتن در دوران ابتدایی اظهار کرد: بچه های ما در مدرسه روخوانی و رونویسی را آموزش می بینند. در حالیکه مهارت خواندن و درک مطلب که خوب صحبت کردن و ابراز وجود را در پی داشته باشد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین با تداوم تکالیف مهارت محور هدف از آموزش مهارت نوشتن این است که دانش آموز بتواند با توجه به پایه تحصیلی خود قادر باشد با بهره گیری از کلمات و واژه های مناسب نظر، دیدگاه و احساس خود را به بهترین شکل در قالب داستان نویسی، گزارش نویسی و نوشتن متون ادبی ارائه دهد.
معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به اینکه آیا برگزاری کلاس ها به صورت مجازی خللی در اجرای این طرح ایجاد می کند ابراز کرد: در ابتدا اجرای بسته تحولی مدرسه خوانا برای کلاسهای حضوری برنامه ریزی شده بود ولی پس از شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن آموزش با توجه به اهمیت این طرح و احساس احتیاج شدیدی که در لزوم اجرای آن وجود دارد، مقرر شد که به صورت مجازی پیگیری شود که البته این آموزش ها در3 مرحله اجرا می شود و در گام نخست برگزاری کلاسهای آموزشی برای مدرسین کشوری و معلمان مجری طرح خواهد بود که مدرسان کشوری به عنوان راهبر آموزشی تا خاتمه طرح همراه معلمان و دانش آموزان هستند و هر کدام تعدادی از معلمان مجری طرح را حمایت و هدایت خواهند کرد؛ و پیش بینی ما این است که از ابتدای دی ماه پس از خاتمه دوره آموزشی معلمان، گام بعدی را در مدارس اجرا کنیم و امیدواریم در آینده با برطرف محدودیتهای ناشی از شیوع بیماری کرونا بتوانیم بسته تحولی خوانا را با همه جزئیات آن و به صورت حضوری در مدارس دنبال کنیم.
حکیم زاده در مورد اجرای این بسته تحولی در مدرسه تلویزیونی گفت: یکی از بسترهای مناسب برای آموزش معلمان و برنامه راهبردی که برای هدایت گام به گام درنظر گرفته شده است، شبکه آموزش می باشد. البته در برنامه هایی که آموزگاران در تلویزیون ملی اجرا می کنند به رویکرد های بسته تحولی خوانا توجه خواهند داشت و به وسیله تمرین ها و تکالیفی که تعیین می کنند سعی می کنند مهارت های اساسی گوش کردن، صحبت کردن، نوشتن و خواندن را مد نظر قرار دهند. تاکید ما در آداب زندگی بر آموزش سه مهارت مسئولیت پذیری، جرات ورزی و ادب می باشد که امیدوار هستیم در دوران کودکی که بهترین زمان برای یادگیری این مهارت ها می باشد، با تلفیق آنها با برنامه های درسی به نحو مطلوبی در راستای اجرایی شدن این هدف گام برداریم.
وی ادامه داد: آموزشها به صورت مجازی از شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی در دسترس همه معلمان قرار خواهد گرفت تا همه معلمان بتوانند از این بسته آموزشی استفاده نموده و در کلاس های خود آن را اجرا کنند. این آموزش ها از فردا همزمان با شروع کلاس های آموزشی برای مدرسان طرح که به وسیله اساتید تراز اول کشوری خواهد بود، در بستر فضای مجازی بارگذاری خواهد شد و دسترس جامعه معلمان قرار خواهد گرفت.
حکیم زاده در پاسخ به مدت زمان لازم برای اجرای این طرح در مدارس و نحوه ارزشیابی بیان داشت: طبق سرفصل های ارائه شده و برنامه ریزی های انجام شده، پیش بینی ما این است که مدت زمان لازم برای تحقق اهداف طرح 4 ماه خواهد بود و تا اردیبهشت ادامه خواهد داشت. خروجی این طرح بر اساس سنجه های طرح ریزی شده به صورت ارزیابی های موجود نبوده و باید قابل مشاهده در رفتار و عملکرد دانش آموز باشد و کودک بتواند بر اساس پایه تحصیلی خود در خاتمه این طرح سطح مطلوبی از مهارت های چهارگانه زبانی در تلفیق با مهارت های زندگی را ارائه دهد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ حکیم زاده با اشاره به مزایای برگزاری کلاس های درس به صورت مجازی گفت: فضای مجازی این امکان را برای دانش آموزان ایجاد نموده است که بدون محدودیت های زمانی و مکانی در ابعاد بسیار گسترده تر، تمرین های مهارتی را انجام داده و برای معلم خود ارسال نماید که این امکان قبل از این به دلیل محدودیت زمانی در کلاس های حضوری وجود نداشت.
وی در خاتمه از زحمات و کوشش های ارزشمند همه معلمان، آموزگاران و مربیان پیش دبستانی تشکر و قدردانی کرد و از مدرسه تلویزیونی به عنوان یک برگ افتخار نام برد و توضیح داد: همکاری های مشترک مابین صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت آموزش و پرورش در تهیه و اجرای بهینه و باکیفیت آموزش ها به جامعه هدف که سرمایه های آینده کشور هستند قابل تقدیر است و نتایج بازخوردهای دریافت شده حکایت از آن دارد که با گذشت زمان و در سال تحصیلی جدید، خدمات ارائه شده، هم به لحاظ تنوع و هم کیفیت اجرا در سطح بالاتری بوده است. همچنین یادآور شد برنامه های مدرسه تلویزیونی در بخش مربوط به دوره پیش دبستانی با استقبال خوبی از سوی والدین روبرو شده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا