13 جمله که والدین هرگز نباید به فرزندشان بگویند

به گزارش وبلاگ بینام، از دهه های گذشته، والدین زمان بیشتری را با فرزند خود سپری می نمایند. این بدان معناست که مادران و پدران امروزی با مسئولیت پذیری بیشتری به تربیت فرزند خود اهمیت می دهند و این امر باعث خوشحالی روانشناسان شده است. اما حتی مسئول ترین والدین هم به طور کامل از اشتباهات در امان نیستند. به عنوان مثال، استفاده از عباراتی که ناخواسته بیان می شوند و نه فکر شده، می تواند بر سلامت روان کودک تأثیر بگذارد.

13 جمله که والدین هرگز نباید به فرزندشان بگویند

در این مقاله از وبلاگ بینام مگ، روان شناسی کودک را با آنالیز 13 نباید عمیق تر تحلیل می کنیم و والدین را نسبت به عباراتی که غیرعمد به کار می برند مطلع می سازیم.

1. تو خیلی زیبا هستی

روانشناسان توصیه می نمایند که توجه دختران را بر زیبایی شان متمرکز نکنید. وقتی کودک بزرگ می شود، فکر می نماید که ظاهر تنها چیزی است که اهمیت دارد و ممکن است روی عیوب کوچک تمرکز کند. در نهایت، آن ها زمان زیادی را صرف عیب جویی از خود و دیگران می نمایند؛ زمانی که می توانست برای توسعه فردی و خلاقیتشان استفاده شود.

2. من در سن تو نمره های کامل می گرفتم

مقایسه هایی که به نفع بچه نیستند همواره برای آن ها دردناک است. علاوه بر این، وقتی کودک را نه با همسایه یا عموی خود، بلکه با والدین که بزرگسالان ایدئال کودک هستند مقایسه می نمایند، این درد بیشتر می شود.

مقایسه های مداوم کودک را تحت فشار قرار می دهند، عزت نفس او را پایین می آورند و حتی می توانند علت دوری او از خانواده شوند.

3. نه نه، آنجا نرو، آنجا خطرناک است

اضطراب و نگرانی در خصوص بچه ها برای والدین امری عادی است. با این حال، میل به محافظت بیش از حد از کودک در برابر همه چیز، می تواند باعث ایجاد سندرم پیتر پن (Peter Pan) در کودک شود. معمولا افراد بالای 30 سال از این سندرم رنج می برند که اغلب آن ها مردان هستند. این افراد از پیر شدن هراس دارند و مانند بچه ها، ناسازگار و احساساتی هستند. برای چنین اشخاصی تشکیل خانواده سخت است، نمی خواهند بچه دار شوند و مسئولیت خود را در زندگی بر عهده بگیرند.

4. صد البته، بله

نه گفتن به فرزند بسیار سخت است. اما همواره بله گفتن بدتر از رد کردن درخواست است. مطالعه ای که به وسیله دانشمندان انجام شد نشان داد که سهل انگاری در تربیت، یک علت غیرمستقیم برای کودک است که در نهایت با افراد نامناسبی معاشرت کند، جایی که تحت تأثیر دایره دوستان، ممکن است دچار مشکل شود و حتی مرتکب جرم شود.

5. تو خیلی بهتر از … هستی

بچه ها چیزهایی را که بزرگترها به آن ها می گویند باور می نمایند. به همین علت است که نباید بچه ها خود را بیش از حد تحسین کنید و آن ها را به استثنایی بودن سوق دهید، حتی برای اهداف انگیزشی. با انجام این کار، والدین می توانند خودشیفتگی خودشان را درون کودک پرورش دهند.

6. من به تو گفتم

به خود می بالید که نتیجه اشتباه فرزندتان را می دانستید؟ خب این موضوع هیچ سودی برای او ندارد. بچه ها باید با استفاده از تجربه های خود یاد بگیرند که دوچرخه سواری احتیاج به تمرکز و دقت دارد و اگر داخل یک چاله بیفتند، لباس هایشان خیس و سرد می شوند. به جای اینکه نشان دهید از عواقب کار آن ها مطلع هستید، کودک را به خاطر تصمیم گیری درست و غلبه بر مسائل تحسین کنید.

7. من اینگونه بزرگ شدم و حالا یک آدم عادی هستم

روش های فرزندپروری که مادران و پدرانمان استفاده می کردند، چراغ راهمان بودند؛ اما این بدان معنا نیست که ما باید بچه ها خود را به همان شیوه تربیت کنیم. درک احتیاجهای فرزندتان مهم تر از تمرکز بر الگوهای پیشین فرزندپروری است. هر فردی منحصربه فرد است و شیوه تربیتی متفاوتی را می طلبد.

7. من خیلی چاق هستم، وقت رژیم گرفتن است

همه ما گاهی اوقات از عزت نفس پایین رنج می بریم و شخص ایدئالی را دوست داریم در آینه ببینیم، اما او را نمی بینیم. برای بچه ها، والدین همواره برترین هستند. بنابراین، با بیان نواقص ظاهر خود پیش کودکتان، او را تشویق می کنید تا نسبت به ظاهر خودش احساس بدی داشته باشد و تصویر شما هم در نظر او تخریب شود.

8. آن را نخور، همین الان هم چاق هستی

وقتی صحبت از اضافه وزن و محدودیت های غذایی مطرح می شود، خیلی بهتر است که بر مزه و فواید تغذیه سالم تمرکز کنید تا مضرات تغذیه ناسالم. کلم بروکلی بسیار خوشمزه است خیلی بهتر از این به نظر می رسد که سیب زمینی سرخ نموده جز اینکه شما را چاق تر کند هیچ کاری نمی نماید. یادآوری اضافه وزن فرزندتان به او برای عزت نفسش مضر است و می تواند باعث مسائل پرخوری در بزرگسالی شود.

9. همین جا رهایت خواهم کرد

اغلب اوقات، می شنویم که والدین می گویند: باشه، تو بمان، من می روم! وقتی بچه هاشان نمی خواهند از پارک یا جای دیگری به خانه برگردند. تهدید مکرر برای رها شدن کودک را می ترساند، احساس محافظت را از او سلب می نماید و می تواند وابستگی آن ها را به والدین به عنوان مرکز امنیت از بین ببرد. در عوض، سعی کنید توجه کوچولوی نافرمان را به یک ماشین خوب معطوف کنید یا به آن ها پیشنهاد دهید که گربه ها یا پرندگانی را که در راه بازگشت به خانه می بینید بشمارند.

10. این کار را انجام نده

متاسفانه عبارت این کار را انجام نده به کودک یاری نمی نماید تا رفتار خود را اصلاح کند. آن ها از دویدن، میزان گیری عمق گودال ها یا پرتاب شن دست نمی کشند. بهتر است روی عباراتی تمرکز کنید که فاقد زمینه منفی هستند و برای رسیدن به هدف، یاریتان می نمایند. به عنوان مثال، به جای در آن گودال نپر می توانید بگویید: دور این گودال راه برو و مطمئن شوید که عبارت لطفا را اضافه کنید.

11. تو یک کودک بزرگ هستی، چیزی برای ترسیدن وجود ندارد

ترس غیرمنطقی است و حتی بزرگسالان گاهی اوقات از چیزهایی می ترسند. احتیاجی به گفتن نیست که بچه های کوچک هم با این حس آشنا هستند. ترس های بچه ها متنوع است و گاهی برای بزرگسالان خنده دار به نظر می رسد، اما این بدان معنا نیست که ما باید آن ها را نادیده بگیریم. یک جمله بدون فکر که به کودک ترسیده گفته می شود، به آن ها نشان می دهد که شنیده نمی شوند و بزرگسالان احساسات آن ها را بی ارزش می نمایند. کار درست تر این است که با پسر یا دختر خود همدلی و از او حمایت کنید.

12. امور مالی ما به تو مربوط نمی شود

بحث در خصوص مسائل مالی یک موضوع حساس برای بسیاری از والدین است. اغلب اوقات، مادران و پدران ترجیح می دهند توضیحی بابت نخریدن اسباب بازی یا نرفتن به شهربازی ندهند. با این حال، بچه ها به چیزهای زیادی توجه می نمایند و این نرفتن و نخریدن را شخصی سازی می نمایند. آن ها در چنین مواقعی، مشکل را به اشتباه تفسیر و به علت کمبود مالی والدین احساس گناه می نمایند.

سخن پایانی

باورهای اشتباهی که در کودکی ایجاد شده اند، می توانند گریبان فرزند را در بزرگسالی بگیرند. این باورها اغلب به علت اشتباهات و حرف های ناخواسته و نابه جای والدین شکل می گیرند. بچه ها موجودات بی دفاعی هستند که والدین خود را برترین انسان های روی زمین می بینند. بنابراین صحبت از ایرادهای ظاهری، عدم بیان جزئیات مسائل مالی، حرف هایی از جمله تو خیلی زیبا هستی، روی کودک تاثیرات منفی گذاشته و او را در بزرگسالی به اتاق روان درمانی می کشاند. پس مسائل مالی را از بچه ها پنهان نکنید. در عین حال، حواستان باشد که ارزیابی یا برداشت های منفی را به باورهای فرزندتان تزریق نکنید. در عوض به آن ها بگویید که مسائل مالی موقتی هستند و به زودی آن ها را رفع می کنیم.

منبع: BRIGHT SIDE

منبع: دیجیکالا مگ

به "13 جمله که والدین هرگز نباید به فرزندشان بگویند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 جمله که والدین هرگز نباید به فرزندشان بگویند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید