کتوکونازول Ketoconazole

به گزارش وبلاگ بینام، این دارو ضد قارچ به صورت قرص برای درمان عفونت های قارچی شدید درون بدن، بکار می رود. ضمناًً در درمان عفونت های شدید پوستی، پرده غشاء و عفونت های مخاطی، هم مؤثراست. شکل کرم این دارو برای درمان عفونت های قارچی پوست و نوع شامپویی آن برای درمان عفونت های پوست سر مورد استفاده قرار می گیرد.

کتوکونازول Ketoconazole

کتوکونازول Ketoconazole

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Nizoral, Gold, Daktarin

دسته دارویی : داروی ضد قارچ

اندازه خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد

اندازه وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

احتیاج به نسخه پزشک : بلی (جز در مورد نوع شامپو دارو)

قابل استفاده برای عموم : خیر

موارد استعمال دارو

این دارو ضد قارچ به صورت قرص برای درمان عفونت های قارچی شدید درون بدن، بکار می رود. ضمناًً در درمان عفونت های شدید پوستی، پرده غشاء و عفونت های مخاطی، هم مؤثراست. شکل کرم این دارو برای درمان عفونت های قارچی پوست و نوع شامپویی آن برای درمان عفونت های پوست سر مورد استفاده قرار می گیرد.

اشکال دارو : قرص، محلول، کرم، شامپو

زمان مصرف دارو : نوع خوراکی دارو (یکبار در روز همراه با غذا)، کرم دارو (1 تا 2 بار در روز) شامپوی دارو (1 تا 2 بار در هفته)

اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : بزرگسالان (200 تا 400 میلی گرم در روز از نوع خوراکی دارو)، بچه ها (مطابق وزن و سن آنها، کاهش دوز مصرفی دارو ضرورت دارد)

چگونگی تأثیر دارو: برخی اثرات دارو ظرف چند ساعت پس از آغاز درمان با دارو، ظاهرخواهند شد. اما اثرات کامل و مفید دارو پس از چندین هفته از آغاز درمان معلوم خواهند گشت. ضمناًً اثرات دارو مدت 24 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهند داشت.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در یک محفظه سربسته در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری گردد.

چگونگی قطع مصرف دارو : دوره درمان با این دارو را کامل کنید، حتی اگر احساس بهبودی نمودید. زیرا ممکن است منشأ عفونت هنوز فعال باشد و قطع ناگهانی درمان، به عود مجدد علائم بیماری منجر گردد. اما اگر دچار عوارض شدیدی مانند ظاهر شدن جوش، خارش بدن، درد پستانها، یرقان گشتید مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک مشورت نمایید.

عوارض جانبی مصرف دارو :

از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به تهوع و استفراغ، شکم درد و سردرد اشاره نمود.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر دردهای مزمن کبدی و کلیوی دارید، به سنگ مثانه مبتلا می باشید یا قبلاً نسبت به داروهای ضد قارچ، حساسیت داشته اید حتماً قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.

مصرف دارو برای زنان حامله : معمولاًً مجاز نمی باشد. زیرا ممکن است موجب نقص در رشد نوزاد گردد.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می گردد و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : کاهش دوز مصرفی دارو ضرورت دارد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : اشکالی ندارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : استفاده بیش از مدت 14 روز از این دارو، ممکن است موجب آسیب های کبدی گردد. لذا انجام آزمایشات منظم خون برای آگاهی از تأثیر دارو بر روی کبد، در طی مدت درمان با این دارو ضروری می باشد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "کتوکونازول Ketoconazole" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتوکونازول Ketoconazole"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید