توصیه هایی برای زنان درباره مدیریت تغذیه خانواده

به گزارش وبلاگ بینام، خبرنگاران/خوزستان مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به نقش زنان در مدیریت زندگی سالم، گفت: افرادی که یک رژیم غذایی متعادل مصرف می نمایند، سیستم ایمنی قوی تری دارند و خطر کمتری برای ابتلا به بیماری های مزمن و عفونی در کمین آن ها است.

توصیه هایی برای زنان درباره مدیریت تغذیه خانواده

دکتر مژگان قاسمی در گفت وگو با وبلاگ بینام، با اشاره به برگزاری هفته ملی سلامت بانوان ایران اظهار کرد: همه ساله آخرین هفته مهرماه به عنوان هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) در نظر گرفته شده و سال جاری شعار این هفته زنان، مدیریت سلامت، مهار کرونا معین شده است.

وی با اشاره به نقش زنان در مدیریت زندگی سالم در بحران کرونا، گفت: تغذیه مناسب نقش مهمی در حفظ سلامتی دارد. افرادی که یک رژیم غذایی متعادل مصرف می نمایند، سیستم ایمنی قوی تری دارند و خطر کمتری برای ابتلا به بیماری های مزمن و عفونی در کمین آن ها است.

قاسمی اضافه کرد: حفظ و ارتقای شرایط تغذیه مطلوب، باید بخشی از استراتژی های پیشگیری از کووید - 19 باشد تا افراد و جامعه در برابر این بیماری مقاومت نمایند. یک رژیم غذایی سالم و متعادل، نقشی کلیدی در افزایش ایمنی و پیشگیری از بیماری های مزمن غیرواگیر دارد که عامل خطر مرگ و میر بیشتر ناشی از کووید - 19 هستند.

نکاتی که زنان باید در تغذیه خانواده رعایت نمایند

مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان اعلام کرد: با توجه به نقش تغذیه در حفظ سلامتی و ارتقای ایمنی و مقاومت در برابر بیماری ها، انتخاب صحیح مواد غذایی و مدیریت تغذیه افراد خانواده اهمیت پیدا می نماید. افراد میانسال به ویژه زنان میانسال در بیشتر خانواده ها مسئولیت مدیریت تغذیه را بر عهده دارند و باید در تهیه و پخت مواد غذایی به مواردی توجه نمایند.

وی ادامه داد: باید از گروه های مختلف غذایی به مقدار توصیه شده و از هر کدام بر اساس هرم غذایی روزانه استفاده گردد بنابراین باید روزانه شش تا 11 واحد نان و غلات، سه تا پنج واحد سبزی، دو تا چهار واحد میوه، یک تا دو واحد انواع گوشت و تخم مرغ، یک واحد مغزها و حبوبات و دو تا سه واحد شیر و لبنیات مصرف گردد.

غذاهای تازه مصرف کنید

قاسمی با بیان اینکه باید روزانه غذاهای تازه و فرآوری نشده مصرف گردد، گفت: برای مصرف میان وعده باید سبزی های خام و میوه تازه انتخاب گردد. در صورت استفاده از سبزی ها و میوه های کنسرو شده یا خشک نیز باید انواع بدون نمک یا شکر مصرف گردد.

وی اضافه کرد: سبزی ها و میوه ها بیش از حد پخته نشوند زیرا پختن بیش از حد این مواد غذایی، منجر به اتلاف ویتامین های مهم می گردد.

مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه باید مقادیر متعادلی از روغن و چربی استفاده گردد، گفت: باید چربی های اشباع نشده مانند ماهی، مغزها، روغن های زیتون، سویا، کانولا، آفتابگردان و ذرت مصرف گردد و استفاده از چربی های اشباع شده مانند گوشت های چرب، کره، روغن نارگیل، خامه، پنیر و روغن های جامد محدود گردد.

وی توصیه کرد: از مصرف گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر به دلیل محتوای زیاد چربی و نمک پرهیز گردد.

قاسمی با تاکید بر مصرف کمتر نمک و شکر، بیان کرد: روزانه کمتر از 5 گرم (یک قاشق مرباخوری) نمک آن هم از انواع یددار استفاده گردد. در زمان پخت و آماده سازی غذا، میزان نمک و طعم دهنده های دارای نمک فراوان مانند سس سویا محدود گردد.

وی اعلام کرد: از مصرف غذاهای حاوی نمک و شکر فراوان مانند اسنک ها پرهیز گردد و به جای اسنک های شیرین مانند انواع شیرینی، کیک، شکلات و کوکی، مصرف میوه ها در دستور کار قرار بگیرد.

هر روز به میزان کافی آب بنوشید

مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف نوشیدنی های گازدار و سایر نوشیدنی های حاوی شکر مانند آب میوه ها، کنسانتره آب میوه ها و شیره ها و شیرهای طعم دار شده، محدود گردد.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه هشت تا 10 لیوان آب توصیه می گردد، اضافه کرد: آب برای حیات لازم است؛ مواد مغذی را در خون منتقل، دمای بدن را تنظیم، مواد زائد را دفع و مفاصل را روان می نماید.

قاسمی اعلام کرد: آب برترین انتخاب است اما می توان از سایر نوشیدنی ها و میوه ها و سبزی های آبدار مانند آب لیموترش رقیق شده در آب و شیرین نشده، چای و قهوه نیز استفاده گردد.

وی گفت: باید از مصرف بیش از حد قهوه، آبمیوه های شیرین، شیره ها، کنسانتره آب میوه ها، نوشیدنی های گازدار و تمام نوشیدنی های دارای شکر نیز پرهیز گردد.

چرا نباید بیرون غذا بخوریم؟

مدیرگروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان با بیان باید تا حد امکان در بیرون از منزل غذا مصرف نگردد، ادامه داد: در مکان های شلوغ مانند رستوران ها و کافه ها امکان حفظ فاصله حداقل یک متری میسر نیست. از طرفی نیز قطرات تنفسی افراد آلوده روی سطوح و دست های مردم می نشیند و به دلیل مراجعه تعداد زیاد افراد، نمی توان انتظار داشت که دست ها به طور مرتب و به مقدار کافی شسته شوند و سطوح نیز سریع و به مقدار لازم تمیز و ضد عفونی شوند.

وی توضیح داد: در این شرایط باید در منزل غذا مصرف گردد تا مقدار تماس با سایر مردم و احتمال قرار گرفتن در معرض کووید - 19 کاهش یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "توصیه هایی برای زنان درباره مدیریت تغذیه خانواده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه هایی برای زنان درباره مدیریت تغذیه خانواده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید