چگونه می توانید وزن کم کنید و همچنان شکلات بخورید؟

به گزارش وبلاگ بینام، کارشناسان معتقدند این یافته ها می تواند در خصوص سایر غذا ها نیز صدق کند. بریدن و پخش کردن غذا تاکتیکی است که هر فردی می تواند برای هر غذایی به کار بگیرد تا به فرد یاری کند کم تر بخورد. کنترل مقدار سهم ماده غذایی جنبه کلیدی رژیم غذایی و کنترل وزن در کنار ورزش و یک رژیم غذایی متعادل است.

چگونه می توانید وزن کم کنید و همچنان شکلات بخورید؟

به گزارش وبلاگ بینام به نقل از دیلی تلگراف؛ گروهی از پژوهشگران دانشگاه شانکسی نرمال در چین به آنالیز این موضوع پرداختند که آیا تبدیل غذا به تکه های بیش تر و کوچک تر بر نحوه درک افراد از مقدار وعده ها تاثیر می گذارد و هم چنین آیا پخش آن تفاوتی ایجاد می نماید یا خیر.

در مجموع 63 نفر در دو آزمایش شرکت کردند و 60 تصویر مختلف از شکلات را که به روش های مختلف چیده شده بودند مشاهده نمودند.

دانشمندان در مطالعه خود که نتیجه آن در نشریه Food Quality and Preference منتشر شده می نویسند: نتایج نشان داد که تعداد واحد و فاصله بین واحدی به طور مستقل بر درک مقدار کلی سهم تاثیر می گذارد.

تیم آنالیز نماینده به شرکت نمایندگان در پژوهش شکلاتی با 10 مقدار مختلف نشان داد و سپس آن را به 9 یا 16 قطعه برش دادند. نتایج نشان داد برش دادن و پخش کردن شکلات باعث می شد افراد شرکت نماینده در آزمایش دچار فریب شده و آن را بزرگ قلمداد نمایند.

اگرچه در این آزمایش تنها از شکلات استفاده شد، اما براساس نتایج تجربی می توان حدس زد افرادی که می خواهند وزن کم نمایند می توانند غذای خود را در بشقاب به صورت کمی پراکنده بچینند و بین هر بخش فاصله بگذارند و با این کار باعث شوند غذا بیش تر به نظر برسد.

برعکس اگر همان اندازه غذا جمع گردد کم تر بنظر می رسد و در آن صورت ممکن است باعث گردد احساس کنید می تواند بیش تر بخورید. علاوه بر این، غذا را می توان به واحد های بیش تری تقسیم کرد مانند بریدن یک قرص نان به چند تکه که باعث می گردد مقدار کلی نان بیش تر به نظر برسد.

مقدار سهم درک شده می تواند واسطه مصرف باشد

در آنالیز ای معین شد افرادی که غذا را در بشقاب با ایجاد شکاف هایی بین مواد غذایی غذا قرار داده و یک دایره بزرگ تشکیل داده بودند گمان می نمایند مقدار غذا بیش از حد واقعی ان است.

در مقابل، در بشقاب دیگری که در آن غذا ها روی هم چیده شده و دایره کوچکی تشکیل شده بود غذا کم تر به نظر می رسد. مطالعات پیشین نشان داده اند که مقدار سهم درک شده ارزش مطالعه دارد، زیرا می تواند واسطه مصرف باشد.

برای مثال، اگر فردی بتواند غذا را بزرگتر از چیزی که هست درک کند ممکن است غذا را بیش از حد بزرگ ارزیابی کند و مصرف خود را کاهش دهد. هنگام درک مقدار کلی بخش، تعداد واحد و هم فاصله بین واحدی بر تخمین مقدار کلی تاثیر می گذارند. زمانی که یک مقدار غذا را به 9 یا 16 قطعه تقسیم شد افراد گمان می نمایند که 16 قطعه بزرگتر از 9 قطعه است.

علاوه بر این، هنگامی که قطعات غذا از هم جدا می شوند (مثلا با فاصله بین واحد ها به مقدار 120 درصد یا 130 درصد) مصرف نمایندگان مقدار کلی غذا را بیش تر درک می نمایند.

منبع: فرارو

به "چگونه می توانید وزن کم کنید و همچنان شکلات بخورید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه می توانید وزن کم کنید و همچنان شکلات بخورید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید