ذکر خواب های بلوط، صیقل خورده شعر بود
به گزارش وبلاگ بینام، علیرضا شکر ریز؛ شاعر خوزستانی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، با بیان اینکه از سال ها آشنایی اش با آهنین جان زمان زیادی گذشته، اظهار کرد : از ابتدای سال 1371 با وی آشنا شدم و همانگونه که در شعر تبحر داشت در خندیدن، شوخی کردن و خنداندن دیگران هم مهارت خاصی داشت. هرچند ترجیح می دهم که وارد جزئیات نشوم، اما این شاعر فرزانه در زندگی رنج های بسیار کشید.

شکر ریز درباره سبک شعری آهنین جان، گفت: سبک شعری ایشان ریشه در جریان شعر موج ناب دارد و به دو بخش تقسیم می گردد که شعرهای اولیه اش تا اواخر دهه 80، بیشتر سمت وسوی موج ناب، همراه با رویکردی هستی شناسانه داشت و شعرهای دوره دوم ایشان که از اواخر دهه هشتاد به بعد آغاز شد، با شعرهای آیینی او نمود پیدا کرد و رویکردی معرفت شناسانه داشته است. هرچند گاهی برخی از شعرهای قاسم در دهه نود، تنه به سبک شعرهای دیگر نیز زده است.
مولف مجموعه یک روز قرن ها بعد شد، ادامه داد: شعرهای اولیه آهنین جان که بیشتر با موضوع آزاد اتفاق می افتد، همان طور که خودش معتقد به کشف و شهود بود، نگاهی هستی بخش دارد، اما در شعرهای آیینی اش توجه مخاطب براساس نگاه معرفت شناسی است.
رئیس انجمن شعر سپید اهواز اضافه نمود: قاسم آهنین جان کوشش کرد با نگاهی عمیق به اشیاء و پدیده ها و پیوند میانِ آن ها در شعر، حرکتی ذهنیت گرا و گاه انتزاعی به اجرا در بیاورد.
نویسنده بنویس با قلب کوچک من با شرح اینکه آهنین جان در حرکت های متن، رویکرد متافیزیکی داشته، گفت: وی با فضاسازی هایی که در شعر ایجاد کرد، از تصویرسازی به گونه ای بهره برد که سرنوشت معنا، اشیاء و تصاویر حرکت پیش رو به سوی سمبل و نماد بود.
شکر ریز، ذکر خواب های بلوط از آهنین جان را یکی از بهترین آثارش دانست و اضافه نمود: وی روحیات مخصوصی داشت. هرچند به شخصه خیلی موافق با این رویکرد نبودم، اما با توجه به اینکه این شاعر سال ها در کوره های شعر آبدیده بود، صیقل خورده شعر شده بود و رنج شاعری را کشیده و همچنین در زمینه شعر آیینی هم اشعاری سروده است. در این شب های پرعظمت قدر دعا می کنم، زیر سایه الطاف خداوندی، روحش تا ابد شاد و قرین رحمت الهی قرار گیرد.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران