خسارت سالانه آلودگی هوای تهران چند میلیارد دلار؟

به گزارش وبلاگ بینام، سخنگوی کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه خسارت ناشی از آلودگی هوا در تهران 2 میلیارد و 600 میلیون دلار برآورد شده است، گفت: وقتی بحث تأمین بودجه مترو تهران می گردد، مجلس رقم خنده دار 56 میلیارد تومان را مشخص می نماید.

خسارت سالانه آلودگی هوای تهران چند میلیارد دلار؟

به گزارش وبلاگ بینام به نقل از تسنیم، آرش حسینی میلانی با بیان اینکه سالانه 5 هزار نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند، گفت: بانک جهانی، میزان خسارت ناشی از آلودگی هوا در تهران را حدود 2 میلیارد و 600 میلیون دلار تخمین زده است. چطور خودروسازها می توانند در مقاطع مختلف یارانه های قابل توجه از مجلس و دولت بگیرند یا گزارش های تحقیق و تفحص از آنها چندان پیگیری نمی گردد، اما وقتی بحث تأمین بودجه مترو تهران فرا می رسد، رقم خنده دار 56 میلیارد تومان را معین می نمایند؟

وی با بیان اینکه در حوزه اتوبوسرانی و مترو مطالبات انباشته شده ای برای شهر تهران وجود دارد، اضافه نمود: هر برنامه ای که قرار است برای کاهش آلودگی هوا اجرا گردد، حمل و نقل عمومی ستون فقرات آن است و محور اصلی به شمار می آید اما در این حوزه مطالبات کمبودهایی وجود دارد. البته شرایط کشور هم به گونه ای بوده که توان تأمین منابع اقتصادی در دولت و کلانشهرها کاهش یافته است.

حسینی میلانی ادامه داد: تصور دولت ها همیشه این بوده که شهرداری ها دارای منابع درآمدی هستند و باید خودشان هزینه های مورد نیازشان را تأمین نمایند که تصور چندان درستی نیست. همه جهت گیری ها و سیاست ها از سوی دولت معین نمی گردد و در مجلس شورای اسلامی که نقش مهمی در تصویب بودجه و معین اعتبارات دارد، شهرستان ها از نظر سیاستگذاری و تأثیر در تخصیص بودجه بر کلانشهرها غلبه دارند.

وی اضافه نمود: دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهادهای خود را به وسیله لایحه بودجه ارائه می نماید اما اولویت ها در مجلس تغییر می نماید. بنابراین در معین اولویت ها و تخصیص اعتبارات باید سراغ مجلس رفت و پرسید چرا کمیسیون محیط زیست وجود ندارد؟ چرا فراکسیون محیط زیست نمی تواند این موارد که اولویت کشور است، در اولویت قرار دهد؟

  • تا حد استاندارد فاصله داریم

سخنگوی کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره اقدامات اجرا شده برای مبارزه با آلودگی هوا گفت: در نیمه دهه 70 و 80 آلاینده مونوکسیدکربن بالا و بنزین مصرفی دارای سرب زیادی بود اما با اقدامات مؤثری که انجام شد، میزان این آلاینده ها کاهش یافت و به میزان مجاز رسید. So2 هم کاهش یافته که همه اینها ناشی از بهبود کیفیت سوخت از سوی وزارت نفت و عزم مدیریت شهری در اجرایی کردن معاینه فنی خودروها به صورت جدی بوده است.

حسینی میلانی با اشاره به وجود ذرات معلق کوچک تر از 2.5 میکرون در هوای تهران اظهار کرد: با وجود اقداماتی که برای کاهش آلودگی هوا اجرا شده که از جمله آنها می توان به اجرای طرح کاهش آلودگی هوا به خصوص فاز دوم آن اشاره نمود، مهم ترین شاخص آلودگی هوا وجود ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است که در سال 89 روی 43.5 میکروگرم بود، در سال 96 حدود 10 واحد کاهش یافت اما فاصله معنادار 300 درصدی تا حد استاندارد هنوز وجود دارد.

وی تاکید نمود: این شاخص هم باید بهبود یابد. چون نتیجه گیری کاهش آلودگی هوا بر اساس تعداد روزهای سالم و ناسالم درست است و بانک جهانی هم برای نتیجه گیری در مورد آلودگی به این شاخص یعنی ذرات معلق کمتر از 2.5 درصد استناد می نماید.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت افزایش ظرفیت تاب آوری شهر اظهار کرد: توان طبیعی شهر تهران برای تهویه هوا یا همان توان اکولوژیک از اوایل آبان تا اواخر بهمن به میزان یک سوم کاهش می یابد.

رشد جمعیت شهر تهران طی دهه های گذشته و افزایش بارگذاری ها در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 در غرب تهران به ویژه در منطقه 22 که جهت ورودی باد برای تهویه هوا بود و نیز موارد دیگر، منابع آلاینده شهر را تحت تأثیر قرار داده و به آن تنوع بخشیده است.

  • نقش صنایع در آلودگی هوای تهران

این عضو شورای شهر ادامه داد: الان در شرایطی هستیم که در بعضی شاخص ها به شرایط خوبی دست پیدا نموده ایم و بعضی آلاینده ها تا حدودی مهار شده اند اما ممکن است آلاینده های نوظهوری پدیدار شوند.

وی با بیان اینکه آلودگی هوای تهران تنها مختص منابع آلاینده درون شهری نیست، اظهار کرد: سال جاری شاهد بودیم که شاخص آلاینده های شهرستان های اطراف تهران هم بالا بود و این نشان می دهد اقدامات برای کنترل منابع آلایندگی نباید صرفا در تهران متمرکز گردد و قانون هوای پاک که میثاق نامه ما برای حل مسئله آلودگی هوا است، باید در سطح استان تهران مد نظر مسئولان قرار گیرد.

حسینی میلانی با اشاره به نقش صنایع در آلودگی هوای شهر تهران اعلام کرد: در آنالیز های اجرا شده در تهیه لیست سیاهه انتشار، تعیین شده سهم صنایع در منطقه شهری تهران بیش از محاسبات قبلی است. آنها نقش مهمی در فراوری ازن دارند.

وی اضافه نمود: صنایع در خارج از شهر تهران واقع هستند اما فراوری آلایندگی آنها بر کیفیت هوای شهر تهران اثر می گذارد که رسیدگی به آنها خارج حیطه وظایف و اختیارات مدیریت شهری است و حتی نمی توانیم بودجه ای برای آنها تصویب کنیم.

  • چاره چیست؟

سخنگوی کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران درباره راهکارهای خروج از این شرایط گفت: در درجه نخست، نظام تصمیم گیری سیاسی کشور که بخشی از آن در مجلس است، باید موضوعات محیط زیستی را مطالبه کند. چون این موضوع اهمیت زیادی دارد.

حسینی میلانی اضافه نمود: بخشی از سیاست بودجه ای مجلس تحت تأثیر ملاحظات منطقه ای و ناشی از ساختار مجلس است. بنابراین مطالبات ملی کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

او گفت: دلیل اصلی اینکه پرداختن به موضوعی مانند کاهش آلودگی هوا و تخصیص اعتبارات لازم برای راهکارهای آن مانند حمل و نقل عمومی در اولویت قرار ندارد، این است که ساختار مجلس حزبی نیست. اگر بود، در قبال برنامه های تعیین متعهد می شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "خسارت سالانه آلودگی هوای تهران چند میلیارد دلار؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت سالانه آلودگی هوای تهران چند میلیارد دلار؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید