با این گیاه پولدار شوید و سالم بمانید

به گزارش وبلاگ بینام، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی ایلام گفت: کاشت زیره سبز هم ارزش مالی دارد و هم خواص فوق العاده ای برای سلامتی دارد و از آن دسته گیاهانی است که به صورت دیم کشت می گردد و به پایداری منابع آب نیز یاری می نماید.

با این گیاه پولدار شوید و سالم بمانید

علی فرضی نژاد در تبادل نظر با ایسنا، اظهار کرد: زیره سبز یکی از گیاهان دارویی ارزشمند کشور ایران با مصرف بسیار بالا در صنایع دارویی، ادویه ای و عطری است که به دلیل تقاضای بسیار زیاد جهانی دارای ارزش صادراتی زیادی است و به دلیل قرارداشتن ایران در منطقه خشک و گرم، زیره سبز ایرانی از کیفیت و مواد مؤثره بالاتری نسبت به کشور های رقیب صادرات ایران برخوردار است.

وی با بیان اینکه زیره سبز دارای خواص شگفت انگیزی است، توضیح داد: بیشترین خواص زیره را باید یاری به هضم، تقویت سیستم ایمنی بدن و یاری به گردش خون دانست که دارای طبیعت گرم و خشک و خاصیت آنتی اکسیدانی فراوان است و سبب افزایش شیر مادر و برای دل درد بچه ها مفید است. برطرف مسائل مثانه و کلیه - دفع گاز روده و معده - ضدعفونی کننده - کاهش وزن از خواص متعدد زیره سبز است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ایلام توضیح داد: این گیاه دارای مواد مؤثره ای در برطرف دل درد و نفخ شکم بوده و بعلاوه باعث افزایش اشتها می گردد، اسانس این گیاه خاصیت ضدمیکروبی داشته و در صنایع غذایی از آن استفاده می گردد و دارای اسانسی است که با عمل تقطیر به دست می آید و قطره اسانس زیره را می توان با روغن بادام مخلوط نموده بر روی شکم نوزادی که دل درد دارد و درد در شکم وی پیچیده، ماساژ دهید.

فرضی نژاد با بیان اینکه ترکیبات شیمیایی زیره سبز شامل، روغن رزین، تانن و اسانس است و آلدئیدی به نام کومینول دلیل بوی زیره است و مقدار کومینول در زیره 30 الی 50 درصد بستگی به محل کشت این گیاه دارد.

این کارشناس گیاهان دارویی ادامه داد: از نظر خصوصیات گیاه شناسی زیره سبز گیاهی علفی و یک ساله با نام علمی Cuminum cyminum از خانواده چتریان و دارای ریشه ای سطحی به طول 10 تا 20 سانتی متر و کم وبیش منشعب است و ارتفاع ساقه گیاه بسته به شرایط منطقه کشت 30 تا 45 سانتی متر و ساقه دارای انشعاب های فراوان است و برگ ها ظریف و باریک به صورت رشته های نخ مانند مشاهده می شوند و دارای قاعده ای کم وبیش پهن هستند. رنگ برگ ها سبز تیره است. گل ها به صورت چتر و به رنگ سفید و ارغوانی در انتهای ساقه های اصلی و فرعی تشکیل می شوند.

فرضی نژاد توضیح داد: زیره سبز برای رویش به حرارت مناسب و نور فراوان نیاز دارد مخصوصاً در زمان گلدهی و میوه دهی گیاه، درجه حرارت و نور زیاد باعث عملکرد بیشتر گیاه خواهد شد. خاک های با بافت میانه و خاک های لومی - شنی مناسب ترین خاک ها برای کاشت زیره هستند و خاک های با بافت سنگین به دلیل نگهداشت بیش از مقدار آب در خود باعث پوسیدگی ریشه گیاه شده و بعلاوه خاک های با بافت سبک و فاقد عناصر غذایی باعث عدم تلقیح گل ها و میوه های پوک خواهد شد.

وی با بیان اینکه زیره سبز را می توان هم به صورت پاییزه و هم به صورت بهاره کشت کرد، ادامه داد: با توجه به محدودیت و کمبود منابع آبی در کشور و استان می طلبد یک گیاهی مقاوم به شرایط دیم کشور توصیه کرد چرا که زیره سبز از آن دسته از گیاهانی است که به صورت دیم و در دو فصل بهار و پاییز کشت آن به کشاورزان توصیه می گردد.

منبع: فرارو

به "با این گیاه پولدار شوید و سالم بمانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این گیاه پولدار شوید و سالم بمانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید