استفاده از تکنولوژی مریخ نورد ناسا در ساخت دوچرخه

به گزارش وبلاگ بینام، لاستیک های بدون باد ناسا که برای مریخ نوردها استفاده می شوند، اکنون به تایرهایی روی دوچرخه تبدیل شده اند تا مشکل پنچری را برای همواره برطرف کند.

استفاده از تکنولوژی مریخ نورد ناسا در ساخت دوچرخه

شرکت اسمارت تایر (SMART Tire)، شرکتی که تایرهای بدون باد را با استفاده از فناوری مورد استفاده در مریخ نوردهای ناسا توسعه می دهد، دو جایزه نوآوری را در نمایشگاه لوازم الکترونیک مصرفی (CES2023) سال جاری در لاس وگاس، بزرگترین نمایشگاه فناوری دنیا برنده شده است.

این شرکت در وب سایت خود آورده که تایرهای موسوم به METL آن برنده دو جایزه به عنوان برگزیده در دو دسته مختلف فناوری خودرو و تحرک پیشرفته و پایداری، طراحی زیست محیطی و انرژی هوشمند شده است.

این شرکت نمونه شاخص شرکتی است که از فناوری فضایی برای سود بردن مردم روی زمین استفاده می نماید.

تایرهای بدون پنچری به لطف فناوری مریخ نوردها

دو هدف اصلی شرکت اسمارت تایر، بهبود گسترده پایداری صنعت تایر که ذاتاً ناپایدار است و بعلاوه بهبود ایمنی وسایل نقلیه در جاده ها است.

بر اساس گزارش ها از نمایشگاه CES سال جاری، 75 درصد از عایدی صنعت تایر از لاستیک های جایگزین تامین می گردد. به عنوان مثال در ایالات متحده تقریباً 246 میلیون لاستیک فرسوده در سال فراوری می گردد.

برایان ینی و ارل کول، دو بنیان گذار شرکت اسمارت تایر ادعا می نمایند که تایرهای نو آن ها صنعت کنونی تایرهای لاستیکی را که 250 میلیارد دلار ارزش دارد، مختل می نماید.

تایرهای METL به عنوان بخشی از همکاری شرکت اسمارت تایر با مرکز پژوهش های گلن ناسا به عنوان بخشی از برنامه توافقنامه فضایی ناسا طراحی شده است. این دو سازمان، تایرهایی را با استفاده از فلزات حافظه دار فراوری کردند که برای مقاومت در برابر شرایط سخت فضا طراحی شده بودند.

به آلیاژهایی که در یک چرخه تنشی یا چرخه حرارتی به شکل اولیه تعریف شده خود باز می گردند، فلزات یا آلیاژهای حافظه دار یا SMA می گویند. آلیاژهای حافظه دار دارای توانایی تغییر ساختار کریستالوگرافی خود در پاسخ به یک محرک، در قالب تنش یا حرارت هستند. این تغییر در ساختار به این معنی است که ماده ای که دارای یک شکل خاص در دما و سطح تنشی مشخص است، با تغییر دما و سطح تنش، شکل متناظر با آن تغییرات را خواهد داشت.

نتیجه این پژوهش ها یک لاستیک ضد پنچر شده است که سال ها دوام می آورد.

برایان ینی در یک مصاحبه شرح داد که بدون هوای تحت فشار داخل تایرها، پنچری دیگر یک نگرانی نیست. حتی پارگی های بزرگ نیز سرعت این تایرها را کاهش نمی دهد.

وی گفت: شما می توانید یک چاقوی آشپزخانه را درست به درون این تایرها فرو کنید و به سواری خود ادامه دهید، زیرا این کار باعث نمی گردد تا تایرها دچار مشکل شوند و سوراخ شدن و پارگی بر یکپارچگی ساختاری آن تأثیر نمی گذارد.

اولین محصول این شرکت تایر METL برای دوچرخه است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این شرکت سپس در پی تهیه تایر برای اسکوترهای برقی خواهد بود تا در نهایت چند سال آینده، تایرهای خودرویی را نیز به بازار عرضه کند.

صنعت خودرو قطعاً حوزه ای است که می تواند بیشترین تأثیر را روی ایمنی داشته باشد. به گفته برایان ینی، 20 درصد موارد اضطراری کنار جاده ای به مشکل لاستیک و تایر مربوط می گردد و اکثریت قریب به اتفاق آن ها به علت کم شدن باد لاستیک یا اندازه باد نامناسب آن است.

عرضه تایر METL به بازار

برایان ینی در مصاحبه خود گفت که شرکت SMART هزینه های فراوری مواد را بیش از 85 درصد نسبت به سال گذشته برای نمونه اولیه تایر دوچرخه خود کاهش داده است و اکنون این شرکت در حال اجرا آخرین تغییرات قبل از عرضه به بازار است.

اسمارت تایر در وب سایت خود اعلام نموده که تایرهای METL برای دوچرخه حدود 100 تا 150 دلار قیمت دارند و در فصل اول سال 2023 برای سفارش در دسترس خواهند بود.

محصول نو این شرکت نه تنها یک تغییر دهنده بالقوه بازی برای صنعت حمل و نقل است، بلکه نمونه ای درخشان از این موضوع است که چگونه فناوری پیشرفته برای فضا می تواند مزایای زیادی را برای مردم اینجا روی زمین فراهم کند.

منبع: فرادید

به "استفاده از تکنولوژی مریخ نورد ناسا در ساخت دوچرخه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از تکنولوژی مریخ نورد ناسا در ساخت دوچرخه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید