آیا ویدیو پروژکتور مناسب گیمینگ است؟

به گزارش وبلاگ بینام، با وجود اینکه در بازار انواع و اقسام تلویزیون های بزرگ به فروش می رسد، اما طبیعتا هرچقدر مقدار تلویزیون بزرگ تر گردد، قیمت آن هم بیشتر می گردد. بنابراین اگر به استفاده از نمایشگرهای غول پیکر علاقه زیادی دارید، ویدیو پروژکتور می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اما در این میان آیا ویدیو پروژکتورها برای گیمینگ هم مناسب هستند؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم.

آیا ویدیو پروژکتور مناسب گیمینگ است؟

پروژکتور اپمن مدل LC350

5,040,000

تومان

ویدئو پروژکتور شیائومی مدل Mi 4k Laser Projector 150

99,000,000

97,020,000

تومان

خرید ویدیو پروژکتور از وبلاگ بینام

مشاهده همه

ویدیو پروژکتور و گیمینگ

مانند تلویزیون ها، پروژکتورها هم کیفیت یکسانی ندارند و هر کدام از آن ها ویژگی های مختلفی را ارائه می نمایند. بنابراین پرسیدن این سوال که آیا کل ویدیو پروژکتورها مناسب گیمینگ هستند یا نه، سوال خوبی نیست. اما از آنجایی که بیشتر کاربران همچنان بر این باور هستند که ویدیو پروژکتورها کیفیت بالایی ندارند، در این زمینه نگرانی های منطقی زیادی وجود دارد.

از سوی دیگر، بسیاری از کاربران از تلویزیون هایی استفاده می نمایند که آن ها هم چندان برای گیمینگ مناسب نیستند. اما بخش بزرگی از گیمرهایی که از کنسول ها استفاده می نمایند، مشکل زیادی با این موضوع ندارند. بنابراین وقتی از این زاویه به این موضوع نگاه می کنیم، می توانیم بگوییم که پروژکتورها هم برای بسیاری از گیمرها گزینه مناسبی محسوب می شوند.

بعضی از پروژکتورها کیفیت فوق العاده ای ارائه می نمایند ولی این پروژکتورهای حرفه ای قیمت بسیار بالایی دارند. به عبارت دیگر یک تلویزیون مناسب 55 یا 70 اینچی، از نظر کیفیت نسبت به پروژکتوری که دو برابر آن قیمت دارد، عملکرد بسیار بهتری به ارمغان می آورد. با این حال اگر در پی بهره گیری از تصاویر غول پیکر هستید، پروژکتورها بر مبنای مقدار/قیمت نسبت به تلویزیون ها انتخاب بسیار بهتری هستند.

بنابراین به طور خلاصه باید بگوییم که:

  • بعضی پروژکتورها برای گیمینگ عملکرد فوق العاده ای دارند.
  • در صورت دریافت تصاویر غول آسا از این پروژکتورها، نسبت به خرید تلویزیون ها منطقی تر هستند.
  • اگر مقدار پنل را در نظر نگیریم، حداقل قیمت پروژکتورهای مناسب گیمینگ بالاتر از تلویزیون های مناسب برای این کار است.

در کنار این نکات، بعضی ویژگی های تکنولوژی ویدیو پروژکتور می تواند جذابیت این دستگاه ها را برای گیمرها بیش از پیش کاهش دهد.

ویدئو پروژکتور تویینگر مدل Q9 Smart Android

14,630,000 تومان

مشاهده و خرید

معایب ویدیو پروژکتور برای گیمرها

هرکدام از فناوری های مربوط به صفحه نمایش معایبی دارند و طبیعتا ویدیو پروژکتورها هم از این قاعده مستثنا نیستند. مهم ترین مشکل این دستگاه ها این است که برای بهره گیری از برترین کیفیت، باید در محیط تاریک از آن ها استفاده کنید. در این میان پروژکتورهایی هم هستند که در انواع محیط ها می توانند تصاویر شفاف با دقت رنگ عالی ارائه دهند اما این نوع پروژکتورها قیمت بسیار بالایی دارند. بنابراین این دستگاه ها فقط مناسب کاربرانی هستند که یک محیط اختصاصی برای گیمینگ در اختیار دارند و با تاریک نگه داشتن محیط موردنظر مسئله ای ندارند.

بعلاوه این پروژکتورها برای استفاده به فضای زیادی احتیاج دارند تا بتوانند برترین کیفیت را در اختیار کاربر قرار دهند. البته باید به پروژکتورهای موسوم به برد کوتاه هم اشاره کنیم که چنین محدودیتی ندارند و با فاصله کمی نسبت به پرده یا دیوار قرار می گیرند و می توانند محتوای موردنظر را با کیفیت بالایی پخش نمایند. البته این نوع پروژکتورها معمولا نمی توانند تصاویر غول پیکری نمایش دهند و این موضوع از محدودیت های آن ها محسوب می گردد.

از دیگر محدودیت های این پروژکتورها باید به پنل های مورداحتیاج اشاره کنیم. برای استفاده از یک ویدیو پروژکتور یا باید از پنل های مخصوص استفاده کنید یا اینکه از دیوار استفاده کنید. اگر از دیوار استفاده کنید، روشنایی، دقت رنگ و کنتراست تصویر کاهش پیدا می نماید. بنابراین توصیه می گردد که در صورت استفاده از دیوار، بخش موردنظر با رنگ مخصوص پوشانده گردد.

یکی از محدودیت های بسیاری از پروژکتورها این است که عمر مفید کمتری نسبت به تلویزیون ها دارند. بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که ساعات طولانی بازی می کنید، احتمالا پروژکتور شما با فشار زیادی روبرو می گردد و به ناچار برای تعویض لامپ پروژکتور متحمل هزینه زیادی خواهید شد.

یکی دیگر از محدودیت ها هم مربوط به رزولوشن تصویر است. البته در صورت استفاده از پروژکتورهای 4K که قیمت بسیار بالایی دارند، تا مقدار 200 اینچ با مسئله ای روبرو نمی شوید ولی اگر از پروژکتور 1080p استفاده کنید، باید مراقب مقدار تصویر باشید تا بیش از حد بزرگ نگردد و در نتیجه کیفیت کاهش پیدا نکند.

پروژکتور بنکیو مدل MX550

15,500,000 تومان

مشاهده و خرید

ویژگی های مهم برای ویدیو پروژکتور گیمینگ

به طور کلی ویژگی هایی که یک ویدیو پروژکتور مناسب گیمینگ باید داشته باشد، تا حد زیادی همان ویژگی هایی است که دوست دارید در تلویزیون ها ببینید. برای گیمرها موضوع تاخیر اهمیت بسیار زیادی دارد. این تاخیر به مدت زمانی اطلاق می گردد که پروژکتور اطلاعات را از کنسول یا کامپیوتر دریافت می نماید و سپس آن را نمایش می دهد.

اگر تاخیر بالاتر از حد انتظار باشد، نمی توانید به سرعت به اتفاقات بازی واکنش نشان بدهید و طبیعتا چنین چیزی تجربه بازی را مختل می نماید. بنابراین باید دنبال یک پروژکتور با مقدار تاخیر بسیار پایین باشید. برای تلویزیون، تاخیر پایین تر از 20 میلی ثانیه ایده آل است و بنابراین برای پروژکتور تاخیر ورودی اطلاعات باید در همین حدود باشد.

تعداد محدودی از ویدیو پروژکتورها از حالت گیمینگ پشتیبانی می نمایند که با فعال سازی این حالت، تاخیر ورودی کاهش پیدا می نماید. اما بهره گیری از این حالت ممکن است جذابیت تصویر دریافتی را کاهش دهد. بعلاوه نباید اهمیت سروصدای پروژکتورها را از قلم بیندازیم. بعضی از پروژکتورها صدای زیادی ایجاد می نمایند و اگر اهل استفاده از هدست گیمینگ نیستید، قبل از خرید باید به این موضوع هم توجه نشان بدهید.

سخن پایانی

به طور کلی احتمالا کمتر کاربری برای گیمینگ پروژکتورها را به تلویزیون ها و مانیتورها ترجیح می دهد اما اگر در پی بهره گیری از تصاویر غول آسا هستید، قبل از خرید پروژکتور به نکات مطرح شده توجه نشان بدهید.

پروژکتور اپمن مدل LC350

5,040,000

تومان

ویدئو پروژکتور شیائومی مدل Mi 4k Laser Projector 150

99,000,000

97,020,000

تومان

خرید ویدیو پروژکتور از وبلاگ بینام

مشاهده همه

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

ویدیو پروژکتور برای گیمرها چه معایبی دارد؟

مهم ترین مشکل این دستگاه ها این است که برای بهره گیری از برترین کیفیت، باید در محیط تاریک از آن ها استفاده کنید. از دیگر محدودیت های این پروژکتورها باید به پنل های مورداحتیاج اشاره کنیم. برای استفاده از یک ویدیو پروژکتور یا باید از پنل های مخصوص استفاده کنید یا اینکه از دیوار استفاده کنید. اگر از دیوار استفاده کنید، روشنایی، دقت رنگ و کنتراست تصویر کاهش پیدا می نماید.

پروژکتورهای مناسب گیمینگ باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

برای گیمرها موضوع تاخیر اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر تاخیر بالاتر از حد انتظار باشد، نمی توانید به سرعت به اتفاقات بازی واکنش نشان بدهید و طبیعتا چنین چیزی تجربه بازی را مختل می نماید. برای تلویزیون، تاخیر پایین تر از 20 میلی ثانیه ایده آل است و بنابراین برای پروژکتور تاخیر ورودی اطلاعات باید در همین حدود باشد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا ویدیو پروژکتور مناسب گیمینگ است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ویدیو پروژکتور مناسب گیمینگ است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید