کلسترول ، قاتل پنهان

به گزارش وبلاگ بینام، آیا می دانید چرا چربی اشباع شده برای قلب ضرر دارد و خطر سکته ی قلبی را افزایش می د هد؟ کبد چربی اشباع شده را مصرف می نماید تا کلسترول ایجاد کند، بنابراین غذایی که با میزان زیادی چربی اشباع شده باشد، سطح کلسترول را بیش از حد افزایش می د هد و غلظت لیپوپروتیین را پایین می آورد. چربی های اشباع شده معمولاً در محصولات حیوانی و در برخی گیاهان وجود دارد، پس اگر می خواهید به قلب تان یاری کنید غذاهایی را انتخاب کنید که کلسترول خون را پایین می آورد.

کلسترول ، قاتل پنهان

کلسترول ، قاتل پنهان

تهیه و تنظیم: فهیمه گلرخیان

آیا می دانید چرا چربی اشباع شده برای قلب ضرر دارد و خطر سکته ی قلبی را افزایش می د هد؟ کبد چربی اشباع شده را مصرف می نماید تا کلسترول ایجاد کند، بنابراین غذایی که با اندازه زیادی چربی اشباع شده باشد، سطح کلسترول را بیش از حد افزایش می د هد و غلظت لیپوپروتیین را پایین می آورد. چربی های اشباع شده معمولاً در محصولات حیوانی و در برخی گیاهان وجود دارد، پس اگر می خواهید به قلب تان یاری کنید غذاهایی را انتخاب کنید که کلسترول خون را پایین می آورد.

سویا

کاهش چربی های اشباع شده تنها و مهم ترین تغییر است که با آن می توانید کلسترول خون را پایین بیاورید. برعکس گوشت و پنیر پر چربی، غذاهای سویادار چون حاوی ترکیبی به نام ایزوفلاوون هستند، یاری می نمایند تا اندازهی از جذب چربی های اشباع شده کاهش یابد.

غذاهای سویادار شامل انواع آجیل، آرد و شی سویا و بعلاوه ناگت تهیه شده از سویا می شوند.

مصرف روزانه:

توصیه می گردد روزانه حداقل 25 گرم پروتیین سویا مصرف کنید تا کلسترول بد خون تان کاهش پیدا کند.

سیر

هزاران سال سیر در هر فرهنگی از دنیا استفاده می شده چرا که ارزش غذایی دارد. امروزه محققان فهیمده اند سیر کلسترول و فشار خون را پایین می آورد و از بیماری های عفونی، لخته شده خون و چسبید ن ذرات کلسترول به دیواره ی سرخرگ جلوگیری می نماید.

اندازه مصرف روزانه:

هر روز یک حبه سیر تازه را می توانید در غذای تان بیاندازید.

اسفناج

اسفناج پر از لوتئین است. مصرف روزانه یک دوم کاسه غذایی لوتئین دار فرد را در برابر حمله قلبی محافظت می نماید.

مصرف روزانه:

روزانه چند برگ را به صورت های گوناگون بهره ببرید.

اسفناج بیشترین منبع لوتئین را دارد.

حبوبات

حبوبات در مقایسه با سایر غذاها از فیبر بیشتری برخوردار هستند. در واقع حبوبات شامل فیبرهای قابل حل هستند که باعث پایین آمد ن کلسترول می شوند. خورد ن یک کاسه ی کوچک از حبوبات پخته شده (عدس، لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی و ...) هر روز صبح به مدت شش هفته می تواند روزانه ده درصد از کلسترول را کاهش می د هد. فیبرهای حل شدنی در آب، یاری می نمایند اسید ها محدود شوند و کلسترول هایی که در یک ناحیه هستند مانع جذب آن ها در بد ن می شوند و به پایین آمد ن کلسترول یاری می نماید و در نتیجه خطر بیماری های قلبی را کاهش می د هد.

فیبرهای حل شدنی در جودوسر، سبوس، برنج قهوه یی، حبوبات، سیب، هویج و بیشتر میوه ها و سبزیجات موجود است.

اندازه مصرف روزانه:

می توانید حبوبات را با سالاد و سیب زمینی پخته شده یا در تهیه ی ساندویچ بهره ببرید. امروزه حبوبات به صورت کنسرو عرضه عرضه می گردد که استفاده ی آن ها آسان است ولی یادتان باشد محتویات قوطی حبوبات را اول با آب بشویید زیرا آن ها در مایعی با سدیم بالا بسته بندی شده اند. برای این که از سلامتی بیشتر بهره مند شوید حبوبات را پنج بار در هفته یا بیشتر بهره ببرید.

ماهی قزل آلا

محققان تحقیق کردند نوعی از چربی ها، واقعاً حامی قلب هستند. اسیدهای چرب امگا3 در ماهی قزل آلا، سالمون و دیگر ماهی ها یاری می نماید تا کلسترول بد کاهش یافته و کلسترول خوب بالا رود و هم باعث کاهش تری گلیسیرید می گردد. ماده یی در پروتیین موجود در اسید های چرب امگا 3 وجود دارد که برای قلب شما مفید است.

اندازه مصرف روزانه:

مصرف دو بار در هفته از ماهی های پرچرب که بیشترین منبع امگا3 را دارد. توصیه می گردد.

آواکادو

آواکادو حاوی چربی های تک زنجیره یی غیر شباع و ترکیبی به نام سیتوسترول است که سبب کاهش کلسترول بد شده و کلسترول خوب را بالا می برد. مصرف آکادو بلافاصله بعد از غذا مانع جذب کلسترول موجود در غذا می گردد.

اندازه مصرف روزانه:

کالری آواکادو زیاد است. بنابراین در مصرف آن متعادل باشید. پزشکان توصیه نموده اند که پانزده درصد کالری روزانه خود را از چربی های اشباع نشده مانند محتویاتی که در یک آواکادو است، به دست آورید. در یک رژیم غذایی با اندازه هزار و هشتصد کالری روزانه سی گرم آواکادو توصیه می گردد.

چای

چای چه سرد و چه گرم ترکیبات آنتی اکسیدان را آزاد می نماید. تحقیقات ثابت نموده چای از لخته شد ن خون در رگ ها و اکسید شد ن کلسترول بد جلوگیری می نماید. نیروی این آنتی اکسیدان می تواند کلسترول و فشار خون را کاهش د هد.

اندازه مصرف روزانه:

هر روز از نوشید ن یک فنجان چای سرد یا گرم لذت ببرید. آنتی اکسیدان محتوای یک چای در مقایسه با میوه و سبزیجات بیشتر است. هم چنین چای سبز و چای سیاه آنتی اکسیدان بالایی دارند.

منبع:7 روز زند گی شماره 108

منبع: راسخون

به "کلسترول ، قاتل پنهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلسترول ، قاتل پنهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید