کرونا و تحول در سبک کسب و کار، مرور سرنوشت شرکت های بزرگ فناور

به گزارش وبلاگ بینام، شیوع کرونا باعث تغییر و تحولات بسیاری در مشاغل، کسب و کارها و شرکت های فناوری شد، به صورتی که برخی از آنها مجبور به دورکاری، تعدیل نیرو و یا ورشکستگی شدند.

کرونا و تحول در سبک کسب و کار، مرور سرنوشت شرکت های بزرگ فناور

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ بینام، شیوع ویروس کرونا زندگی مردم سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است. دولت ها با اعمال قرنطینه، محدودیت های عبور و مرور، تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، بازارها و غیره تلاش می کنند از گسترش این ویروس جلوگیری کنند که این باعث شده به نوعی شیوه زندگی مردم تغییر کند.

ویروس کرونا در ایران باعث شد بسکمک از مشاغل آسیب ببینند و اقتصاد کشور با مسائلی روبرو شد. برای مثال مشاغلی همچون رستوران ها، مراکز مربوط به گردشگری، حمل و نقل درون شهری و برون شهری (هوایی، زمینی و ریلی)، استارت آپ هایی همچون تاکسی های اینترنتی، مراکز خرید، مؤسسات خصوصی و غیره با مسائل متعددی ازجمله مالی روبرو شدند.

اما سایر نقاط جهان نیز مشاغل، کسب و کارها و شرکت های فناوری از کرونا در امان نماندند و دچار تغییر و تحولات بسکمک شدند. بسکمک از مقاصد گردشگری، شرکت های هواپیمایی، شرکت های بزرگ فناوری، کارخانه ها و تولیدی های مختلف با رکود، آسیب و یا تغییر سیاست اجرایی خود روبرو شدند.

بیشتر بخوانید:

دورکاری برای همیشه/ توئیتر راه حل جدیدی برای ادامه فعالیت پیدا کرد

برای مثال از لحاظ اجرایی شرکت های بزرگ فناوری مانند توئیتر، فیس بوک، ناسا، گوگل و اسکوئر تحولاتی داشتند. شرکت توئیتر از ابتدای شیوع ویروس کرونا، سیاست دورکاری را در پیش گرفت و از کارمندان خود خواست از خانه کارشان را انجام دهند. این شرکت دو هفته پیش اظهار داشت برخی از کارمندان می توانند برای همیشه دورکاری کنند. شرکت اسکوئر نیز همانند توئیتر سیاست دورکاری را اتخاذ کرده و گزینه دورکاری دائمی را برای کارمندانش فراهم کرده است. مارک زاکربرگ مدیرعامل شرکت فیس بوک نیز هفته گذشته به کارمندانش اظهار داشت به جز آنهایی که حضورشان ضروری است، مابقی می توانند برای همیشه از خانه کار کنند.

اما در این میان گوگل اگرچه با شیوع کرونا برای کارمندان خود دورکاری لحاظ کرد، اما سوندار پیچای مدیرعامل این شرکت اعتقادی به دورکاری دائم نداشته و قرار است به مرور و به صورت پلکانی دفاتر خود را بازگشایی کرده و کارمندان در محل کار حاضر شوند.

از لحاظ مالی نیز بسکمک از شرکت ها و مشاغل با مشکل روبرو شدند. به عنوان مثال شرکت انگلیسی رولز رویس؛ سازنده موتورهای هواپیما، به دلیل مسائل مالی ناشی از دوران ویروس کرونا، 9هزار نفر از نیروهای کار خود را تعدیل کرد.

شرکت اجاره اتومبیل هرتز که بزرگ ترین شرکت اجاره خودرو در ایالات متحده است، به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید سفرها، اعلام ورشکستگی کرد. همچنین لاتام ایرلاینز نیز که بزرگ ترین شرکت هواپیمایی آمریکای جنوبی است، در هفته جاری اعلام ورشکستگی کرد. شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا نیز اظهار داشت در پی تاثیر ویروس کرونا بر صنعت سفر و گردشگری، بیش از 12 هزار فرصت شغلی را از طریق اخراج و بازخرید حذف کرده و شمار بیشتری از کارکنانش را تعدیل می کند.

اگرچه بسکمک از شرکت ها با ضرر و زیان روبرو شدند، اما شرکت هایی هم مانند آمازون هستند که کرونا موجب رونق بیشتر آنها شد و از این شرایط سود بسکمک کردند. همچنین فناوری های روباتیک و هوش مصنوعی نیز به دلیل استفاده در مراکز درمانی با رشد قابل توجهی روبرو شدند.

همان طور که ذکر شد، هر کدام از شرکت های فناوری به نوعی درگیر کرونا هستند و تغییرات مختلفی را در سیاست های خود اتخاذ کرده اند. اما نکته مهم این است که بسکمک از این تصمیمات به خاطر سلامتی کارمندان این شرکت ها و شکست زنجیره کرونا گرفته شد. این شرکت ها همچنین برای کارمندانشان کمک های مالی مجزایی را در نظر گرفتند که ضمن حفظ روحیه، مسائل مالی آنها را کاهش دهند.

ویروس کرونا آزمونی برای سطح آمادگی مشاغل و کسب و کارهای مختلف است، که مدیران شرکت ها باید از تجربیات این دوران بهره گیری کرده تا در آینده بتوانند اقدامات و تصمیمات مناسب تری را اتخاذ کنند.

4112/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "کرونا و تحول در سبک کسب و کار، مرور سرنوشت شرکت های بزرگ فناور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا و تحول در سبک کسب و کار، مرور سرنوشت شرکت های بزرگ فناور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید