نشست هم اندیشی آنالیز نظام مدیریت وقف در عرصه بین الملل برگزار گردید

به گزارش وبلاگ بینام، نخستین نشست آنالیز نظام مدیریت وقف و امور خیریه در عرصه بین الملل عصر دیروز دوشنبه 15 آذر در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار گردید.

نشست هم اندیشی آنالیز نظام مدیریت وقف در عرصه بین الملل برگزار گردید

برپایه این گزارش، محمد روح الامینی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان اوقاف و امور خیریه در نخستین نشست آنالیز نظام مدیریت وقف و امور خیریه در عرصه بین الملل اظهار کرد:این نشست با هدف ارائه مطالعات تطبیقی اجرا شده در نظام مدیریت وقف و امور خیریه در 25 کشور منتخب جهان و دستاوردهای این کشورها در این عرصه، برگزار می گردد.

روح الامینی ادامه داد: در مطالعات انجام شده در مورد مدیریت وقف و امور خیریه در عرصه بین الملل کوشش نموده ایم تا تجارب کشورهای جهان در این زمینه آنالیز شده و بکوشیم ساز و کار مناسبی را برای جلب یاری های وقفی و امور خیریه طراحی کنیم.

وی بیان نمود: مطالعات تطبیقی مناسبی طی یک سال اخیر از دستگاه های متولی وقف در ایران و جهان انجام شده و امروز نتایج آن نهایی شده است.

بهره مندی از تجارب سایر کشور

همچنین در بخش دیگری از این نشست، مسعود رحمتی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان نمود: مطالعات تطبیقی وقف و امور خیریه از سوی سازمان اوقاف از 25 کشور جهان انجام شده و در این زمینه کوشش داریم تا از تجارب آنها برای ورود به عرصه بین الملل در حوزه وقف و امور خیریه یاری بگیریم.

رحمتی ادامه داد: برای این کار احتیاج به سند، الگو و مطالعات تطبیقی حوزه وقف و امور خیریه در عرصه بین الملل داریم که این مهم به خوبی در سازمان اوقاف شناسایی شده است.

تدوین تعریفی جامع از وقف و امور خیریه

در این نشست غلامعلی رحیمی، مدیرکل دفتر نوسازی و تحول سازمان اوقاف گفت: از سال 1394 و براساس اهداف و برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه مطالعات لازم برای آنالیز نظام مدیریت وقف در عرصه بین الملل شروع شد که بر این اساس تمامی اقدامات برای پاسخ گویی به سوالات براساس 14 معیار بوده است.

وی اضافه کرد: قریب به 8 هزار نفر ساعت و 40 نفر ماه در زمینه این مطالعات تطبیقی و پژوهشی برای آنالیز نظام مدیریت وقف در عرصه بین الملل کوشش کردند. ضمن اینکه بیش از 2200 مقاله در این زمینه شناسایی شده که بیش از 400 مقاله در حوزه کشورهای اسلامی و بیش از 200 مقاله در کشورهای غیراسلامی آنالیز شده است.

مدیرکل دفتر نوسازی و تحول سازمان اوقاف توضیح داد: 30 نهاد، موسسه و مرکز در ایران در این خصوص مطالعاتی را در گذشته انجام داده اند که برای کیفی بودن این مطالعه تطبیقی با آنها ارتباطاتی گرفته شده تا خروجی مطالعات آنها دریافت گردد.

وی ادامه داد: تمرکز سازمان اوقاف و امور خیریه براساس خلاء های موجود در پژوهش ها و مقالات آنالیز شده در ایران کشورهای اسلامی و غیراسلامی اجرا شده است؛ ضمن اینکه کوشش شده تا فرایند مورد نظر سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این جهت مورد توجه قرار گیرد تا بر روی محورهایی که تاکنون مطالعاتی در آنها صورت نگرفته تمرکز بیشتری گردد.

رحیمی گفت: در اولین اقدام تعریف جامعی از معنای وقف و امور خیریه صورت گرفت تا الگوی مناسبی برای ادامه کار باشد.

وی ابراز کرد: این مطالعه تطبیقی انجام شده در سازمان اوقاف و امور خیریه مبنایی بر مدیریت های این حوزه در عرصه داخلی و بین المللی خواهد بود.

مقایسه تجربیات وقفی کشورهای اسلامی با غیراسلامی

در بخش دیگری از این نشست، محمد مهدی جعفری، مدیر پروژه آنالیز نظام مدیریت وقف و امور خیریه در عرصه بین الملل اظهار کرد: برای استفاده از تجربیات پیروز کشورهای مختلف جهان در امر وقف و امور خیریه، تحلیل و بومی سازی اقدامات آنها این مطالعه تطبیقی انجام شده است.

وی اضافه کرد: برای بهره مندی مطلوب از مطالعات اجرا شده اقدامات وقفی و امور خیریه در 13 کشور اسلامی و در 12 کشور غیراسلامی آنالیز و درنهایت مقایسه ای بین آنها انجام شده است.

جعفری توضیح داد: در آنالیز نظام مدیریت وقف و امور خیریه در عرصه بین الملل 40 نفر ماه کار کارشناسی، ارتباط با بیش از 4 سازمان و نهاد مرتبط داخلی، مطالعه بیش از 500 گزارش مستند داخلی و همچنین مطالعه بیش از 600 گزارش و مستند بین المللی در زمینه وقف و امور خیریه انجام شده است.

مدیر پروژه آنالیز نظام مدیریت وقف و امور خیریه در عرصه بین الملل گفت: مفهوم وقف و امور خیریه و انواع آن، نیات خیریه در کشورهای مختلف و اهم موارد نیات آنها، روند توسعه نهادهای درگیر در حوزه وقف، وضعیت وقف و امور خیریه در کشورهای مختلف تعداد موسسات خیریه و درآمدها و هزینه های آنها در حوزه وقف بخشی از خروجی های این مطالعات تطبیقی بوده است.

وی اضافه کرد: مکانیزم نظارت و سیستم مدیریت نهادهای وقفی و خیریه در کشورهای جهان، اهداف و توضیح وظایف چشم انداز و ماموریت، خدمات تخصصی موسسات خیریه، خیریه های استثناء از بعضی قوانین، قوانین تشویقی برای خیرین، برنامه های کلان وقف در بخش های مختلف و همچنین قوانین و دستورالعمل های مدیریت وقف در این 25 کشور مورد آنالیز نهاده شده و بخشی از نتایج مندرج در این مطالعات تطبیقی بوده و سعی شده تا پاسخ هایی درخصوص این سوالات جمع آوری گردد.

جعفری اعلام کرد: کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، عربستان سعودی، الجزایر، عراق، عمان، مصر، افغانستان، مالزی، اندونزی، سوریه، قطر و کویت از جمله کشورهای اسلامی هستند که آنالیز مطالعات تطبیقی حوزه وقف و امور خیریه در آنها انجام شده است.

وی گفت: ایالات متحده آمریکا، آلمان، آفریقای جنوبی، ژاپن، استرالیا، کانادا، هند، انگلیس، سوئد، فرانسه، هلند و ایتالیا کشورهای غیراسلامی هستند که اطلاعات آنها در مورد نهادها و موسسات وقفی و امور خیریه از این کشورها جمع آوری شده است.

در خاتمه این نشست مدیر پروژه آنالیز نظام مدیریت وقف و امور خیریه در عرصه بین الملل مقایسه ای را درخصوص فعالیت نهادها و سازمان های وقفی و امور خیریه ترکیه، از بین کشورهای اسلامی و همچنین آلمان از بین کشورهای غیراسلامی انجام داده و تمامی فعالیت های دولتی، سازمانی و روابط بین آنها و قوانین به کار گرفته شده در آن کشورها مورد آنالیز نهاده شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نشست هم اندیشی آنالیز نظام مدیریت وقف در عرصه بین الملل برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست هم اندیشی آنالیز نظام مدیریت وقف در عرصه بین الملل برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید