معروفترین و زیباترین غارهای دنیا

به گزارش وبلاگ بینام، 1- غار علی صدر - ایران

غار علی صدر تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. این غار در 75 کیلومتری شهر همدان واقع در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی صدر شهرستان کبودرآهنگ (استان همدان) واقع شده است. ارتفاع غار از سطح دریا 2100 متر است، محوطه غار دالان های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آب ها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به عمق غار تنها با قایق امکان پذیر است.

معروفترین و زیباترین غارهای دنیا

آنچه غار علی صدر را از سایر غارهای آبی جهان متمایز می کند، سهولت استفاده از کانال های آبی درون آن است که به سبب وسعت آن به راحتی و با قایق های معمولی می توان از درون آن ها گذشت. ارتفاع آب غار در قسمت های مختلف آن از صفر تا 14 متر در نوسان است. تمامی کانال های غار هنوز کشف نشده اند اما در بعضی از کانال های غار 10 الی11 کیلومتر پیشروی شده است؛ به طور رسمی در حال حاضر 2100 متر از طول غار شناسایی شده که ارتفاعی بین 1 تا 35 متر، عرض 2 تا 15 متر و عمق 1 تا 17 متر دارند. از 14 کیلومتر راستا کشف شده، 4 کیلومتر از معابر که با پرژکتور نور پردازی شده اند توسط عموم مورد بازدید قرار می گیرند. مردم روستای علی صدر و روستاهای اطراف، از قدیم الایام به وجود این غار پی برده بودند و از آب آن بهره برداری می کردند. تا اینکه در5 مهرماه 1342 شمسی گروهی 14 نفره از اعضای هیئت کوه نوردی همدان(کلوپ سینا)به سرپرستی مرحوم محمدطاهرهمایونی ،غار علی صدر را مورد بازدید و کاوش قراردادند و توانستند با وسایل ابتدایی، مانند فانوس و تیوپ لاستیکی، مسافتی از غار را طی کنند. در سال 1346 با پخش خبر کشف این غار شگفت انگیز و بی انتها درسطح رسانه های ملی، سیل محققان، کوهنوردان و علاقه مندان به آثار طبیعی به سوی آن سرازیر شد. در سال 1354 بازدید عمومی از غار اغاز شد و غار علیصدر تبدیل به یکی از پر جاذبه ترین مکان های سیاحتی استان همدان و ایران شده و نمونه مشابه غار مولیس فرانسه و شوالیه و بوکان استرالیا به شمار می آید؛ هم اکنون با توجه به استفاده از روشنایی برق و قایق های پایی چهار نفره و سهولت بازدید از نقاط مختلف غار و همچنین ایجاد تسهیلات رفاهی جانبی؛ سالانه حدود 800 هزار نفر از ایران و اقصی نقاط جهان از این غار بازدید می کنند.

2- غارهای اسکوک جان - اسلوونی

در سال 1986 غارهای اسکوک جان به فهرست جهانی آثار طبیعی و فرهنگی یونسکو وارد شدند. تعداد زیادی از دانشمندان اهمیت حفظ این غارها را بسیار جدی دانسته اند و این غارها را یکی از گنجینه های سیاره زمین نامیده اند. این غارها که در کشور اسلوونی قرار دارند در کنار دره بزرگ آمریکا ، صخره های مرجانی استرالیا ، جزایر گالاپاگوس و کوه اورست به عنوان خارق العاده ترین پدیده های زمین شناخته می شوند. اهمیت این غارها به حدی است که دولت اسلوونی کمیته ای مخصوص برای حفاظت و تحقیق بر روی این غارها تشکیل داده است و منطقه ای که غارها در آن قرار دارند را یک پارک ملی نامیده و تحت حفاظت آژانس ملی اسکوک جان قرار داده است. وسیع ترین قسمت کشف شده این غارها تالار مارتل است که 2/2 میلیون متر مکعب وسعت دارد . این تالار وسیع ترین کشف زیر زمینی اروپا و یکی از وسیع ترین کشف های زیرزمینی جهان است. در زمان های گذشته به علت نبود امکانات برای ساخت پل ها و پلکان در داخل غار ورود گردشگران به این غارها تقریباً ناممکن بود اما اکنون هر ساله تقریباً 100 هزار نفر برای بازدید این غارها به اسلوونی می فرایند. قسمت های وسیعی از این غارهای زیرزمینی هنوز کشف نشده اند و یا هنوز بازگشایی نشده اند.

3- غارهای یخی - آرژانتین

این غارها درون یخچال های طبیعی در پارک ملی سانتا کروز واقع در آرژانتین قرار دارند. این پارک که وسعتی در حدود 4459 کیلومتر مربع دارد از سال 1981 در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است. در طول زمان گردشگران و بازدید کنندگان این منطقه شاهد به وجود آمدن غارهای زیادی درون این یخچال ها بوده اند که در اثر نفوذ آب به داخل یخچال ها به وجود آمده اند. این غارهای شگفت انگیز محدود به یخچال های طبیعی آرژانتین نیستند و غارهای مشابهی در ایسلند، الاسکا ، نروژ و نیوزلند هم دیده شده اند.

4- استخر همیلتون - آمریکا

همیلتون نام یک استخر طبیعی در منطقه حفاظت شده ای به همین نام در آمریکاست. این استخرکه در حقیقت یک غار است، در گذشته محل عبور یک رودخانه زیر زمینی بوده که بر اثر فرسایش سقف این غار فرو ریخته و به صورت امروزی در آمده است. این استخر در فاصله 37 کیلومتری غرب آستن در تگزاس آمریکا قرار گرفته است. از سال 1960 به بعد این استخر مورد توجه گردشگران و اهالی منطقه آستن قرار گرفت و به عنوان یک مکان تفریحی برای گذراندن تابستان از آن استفاده می کنند. منطقه حفاظت شده همیلتون شامل زیست بومی به وسعت 940 متر مربع و استخری زیبا به رنگ سبز یشمی دارای آبشاری به طول 15 متر است. از زمانی که این استخر به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده آمریکا ثبت شد قوانین سختی برای بازدید کنندگان وضع شد ؛ مثل: ممنوعیت ماهی گیری ،دوچرخه سواری ، توقف کردن بیش از یک روز ، همراه داشتن سگ یا حیوانات خانگی دیگر و روشن کردن آتش.

5- غار لِمَن - آمریکا

غار لمن که یکی از زیباترین غارهای آهکی جهان است در پارک ملی گریت باسین(به معنی حوضه آبریز بزرگ) در نوادای امریکا قرار گرفته است. تا کنون بیش از 300 طاق مختلف درون این غار شناسایی شده است و از این جهت این غار با هر غار دیگری در جهان فرق دارد. در سال 1885 این غار توسط ابشالوم لمن کشف شد به همین دلیل این غاررا غار لمن می نامند. داخل این غار مملو از استالاکتیت ، استالاگمیت ، هلیکتیت و سنگ غار است که باعث اهمیت این غار نزد دانشمندان و محققان می شود.

6- غار باتو - مالزی

باتو نام معبدی در 13 کیلومتری شمال شهر کوالالامپور در کشور مالزی است. این معبد به دلیل نزدیکی به تپه ها و مجموعه غارهای اطرافش و نزدیکی به رودخانه باتو که در پشت این تپه واقع شده است، به معبد غارهای باتو شهرت دارد. این معبد یکی از معروفترین معابد دین هندو در خارج از کشور هندوستان می باشد. سالانه بیش از 1.5 میلیون نفر از این معبد دیدن می کنند که از این رو این معبد را به یکی از پر بازدیدترین اماکن مذهبی جهان بدل کرده است. در بین مردم هندوی مالزی، شهرت غارهای باتو کیو به میلیون ها سال می رسد، زمانی که بومی های منطقه از غارها بعنوان سرپناه استفاده می کرده اند. در سال 1891 یک بازرگان مشهور هندی در مالزی، این معبد را به یکی از بزرگان تاریخ مذهبی هندو پیشکش کرد و مجسمه امروزی را بنا نهاد و در سال 1920 تعداد 272 پله برای دسترسی آسان تر زائران به غارهای این معبد، در دامنه این غار ساخته شد.

7- غار کرم شب تاب - نیوزلند

این غار که در ایسلند شمالی در نیوزلند قرار گرفته است به دلیل وجود کرم های شب تاب در داخل غار به این نام معروف شده است. این کرم های شب تاب تنها در نیوزلند یافت می شوند و اندازه ای در حدود پشه های معمولی دارند. این غار قسمتی از مجموعه غارهای وایتومو است که شامل غار رواکوری(ruakuri) و غار آرانوی(aranui) می شود. افراد راهنما که در داخل غار کار می کنند گردشگران را به سه قسمت مختلف غار می برند، ابتدا از قسمت بالایی یا قسمت اول شروع می کنند. این سه قسمت توسط تومو که یک سنگ آهک بزرگ با ارتفاع 16 متر است به همدیگر وصل شده اند. قسمت دوم غار که به تالار پذیرایی معروف است محل توقف بازدید کنندگان برای صرف غذا است ؛ قسمت نهایی و سوم به سمت پایین می رود، جایی که یک محوطه با سقف ناهموار به ارتفاع 18 متر وجود دارد. در این محوطه صدا به شکل بسیار زیبایی اکو می شود و بازگشت می خورد، گفته می شود بسیاری از خوانندگان معروف نیوزلند در این محوطه به خوانندگی پرداخته اند. خروج از این غار با استفاده از قایق بر روی رودخانه وایتومو انجام می گیرد، جایی که تنها نور موجود نوری است که کرم های شب تاب از خود منتشر می کنند.

8- غار فلوت نِی - چین

غار باستانی فلوت نی(Ludi Yan) با قدمت 180 میلیون سال یکی از جاذبه های گردشگری شهر گویلین در استان گوانگزی چین است. این غار که از جنس سنگ آهک است و به صورت زیبایی نورپردازی شده است، در طول 1200 سال گذشته یکی از پربازدید ترین مناطق گردشگری چین بوده است. نام این غار برگرفته از نوع نی هایی است که در بیرون غار رشد می کنند و برای ساخت فلوت از ان ها استفاده می کنند. این غار هم مانند غارهای دیگری که از جنس سنگ آهک هستند مملو از استالاکتیت ها ، استالاگمیت ها و اشکال عجیب دیگری است که از کربنات کلسیم ساخته شده اند. در این غار 70 سنگ نوشته نیز پیدا شده است که قدمت تاریخی این غار را توضیح می دهند.

9- غار هانگ سونگ سات

غار هانگ سونگ سات که به غار عجایب مشهور است یکی از خارق العاده ترین غارها در هالونگ بی ویتنام است که در جزیره بو هون قرار گرفته است. این غار زیبا دو تالار دارد که پوشیده از استالاکتیت و استالاگمیت های زیبا هستند. این غار در سال 1901 توسط فرانسه کشف شد.

10- غار کریستال

کریستال یا کریستال های غول پیکر نام غاری است که به معدن نایکا در 300 متری عمق زمین در چیواوای مکزیک وصل است. تالار اصلی شامل بلورهای غول پیکر کریستال است ، بعضی از آن ها بزرگترین کریستال های طبیعی هستند که تا به حال پیدا شده است. بزرگترین کریستالی که تا به حال در این غار کشف شده 11 متر طول، 4 متر قطر و 55 تن وزن دارد! طول غار به 27 متر و عرض آن به 9 متر می رسد. دمای غار بسیار بالاست و حداکثر به 58 درجه سانتی گراد همراه با 90 تا 100 درصد رطوبت می رسد! بدون استفاده از لباس های مخصوص یک انسان حداکثر 10 دقیقه در این غار زنده می ماند!

منبع: لست سکند

به "معروفترین و زیباترین غارهای دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروفترین و زیباترین غارهای دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید