متناسب با نیازسنجی های جغرافیایی رشته های تحصیلی بازنگری شوند

به گزارش وبلاگ بینام، تهران (پانا) - عضو کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی و نماینده بافت با اشاره به اینکه حجم زیاد بیکاری فارغ التحصیلان امروز جامعه حاصل دقیق نبودن راهنمایی تحصیلی درگذشته است، بیان کرد که باید نیازسنجی دقیقی متناسب با جغرافیای هر منطقه وجود داشته باشد تا بازنگری دقیقی در رشته های تحصیلی تعریف شده انجام گردد.

متناسب با نیازسنجی های جغرافیایی رشته های تحصیلی بازنگری شوند

صمداله محمدی، عضو کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی و نماینده بافت در گفت وگو با پانا درباره متناسب بودن راهنمایی تحصیلی دانش آموزان با شرایط مالی و احتیاج شغلی جامعه گفت: متأسفانه همواره در راهنمایی تحصیلی تسلیم جذب غالب بوده ایم و گاهی به بعضی از رشته ها توجه ویژه ای می گردد که کاذب است. بعضی از افراد بنا به فکر و سلیقه خودشان این مهم را به جامعه تعمیم می دهند. امروز فارغ التحصیلان مدارس ما در رشته های مختلف با احتیاجمندی های شغلی و مالی جامعه تطبیق ندارند و در بعضی از رشته ها بی حدوحصر جذب داریم و بعضی رشته ها اصلاً استقبالی نمی گردد.

اگر درگذشته هنرستان ها هدفمند شده بودند امروز کارخانه ها نیروی متخصص داشتند

محمدی گفت: در این شرایط دانش آموزان نمی توانند نقش اثرگذار در جامعه داشته باشند اما اگر هدف دار کار گردد شرایط تغییر خواهد نمود. باید با راه اندازی هنرستان های کارگاهی هدفمند جلو برویم که اگر درگذشته چنین اقدامی عملی شده بود امروز کارگاه و کارخانه هایی که به نیرو احتیاج دارند، می توانستند نیروی حرفه ای متخصص را از همین مراکز جذب نمایند.

رشته گردشگری متناسب با منطقه ها مختلف جغرافیایی تعریف گردد

عضو کمیسیون مالی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشور ایران دارای ظرفیت های خوبی به لحاظ توسعه اقتصاد گردشگری است، اظهار کرد: در منطقه های که ظرفیت گردشگری وجود دارد، می توان رشته ای متناسب با این موضوع تعریف کرد و البته این مهم درمعرفی این ظرفیت ها یاری بزرگی می نماید. دانش آموز اگر توجیه گردد که خداوند چه نعمتی در اختیار آن منطقه جغرافیایی قرار داده خودش می تواند عاملی در معرفی منطق باشد و آینده شغل مناسبی داشته باشد.

بخشی از بیکاری امروز به علت نبود راهنمایی تحصیلی دقیق در گذشته است

محمدی با اشاره به حجم بیکاری هایی که ناشی از نبود راهنمایی تحصیلی درست است، مطرح کرد: باید متناسب با ظرفیت های جامعه رشته های تحصیلی تعریف گردد تا امروز شاهد این حجم از بیکاری نباشیم. امروز بیش از 4 یا 5 میلیون جوان تحصیل نموده بیکار داریم و قطعاً اگر از گذشته با توجه به شرایط کشور احتیاجسنجی شده بود و راستا خوبی را طی نموده بودیم. امروز هم اگر هنرستان ها را تقویت کنیم آینده خوبی خواهیم داشت.

نهادهای دیگر هم نسبت به آموزش و پرورش احساس مسئولیت نمایند

وی درباره اثرگذاری دستگاه های دیگر در راستا راهنمایی تحصیلی دانش آموزان گفت: همواره آموزش و پرورش را گوشه رینگ قرار داده ایم و نهادهای دیگر با آن همراهی ندارند درحالی که وزارتخانه هایی مانند وزارت صمت باید در راه اندازی هنرستان ها و مراکز فنی و حرفه ای مسئولیت داشته باشند و با آموزش و پرورش تفاهم نامه داشته باشد. وزارت بهداشت، گردشگری و میراث فرهنگی و همه مجموعه های دیگر می توانند با آموزش و پرورش تعامل داشته باشند و هرچه این تعامل بیشتر باشد آموزش و پرورش پیروز تری خواهیم داشت. این تفاهم نامه ها نباید در حد کاغذ بمانند و باید به مرحله اجرا و عملی شدن هم برسد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "متناسب با نیازسنجی های جغرافیایی رشته های تحصیلی بازنگری شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متناسب با نیازسنجی های جغرافیایی رشته های تحصیلی بازنگری شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید