تحصیل در رشته کامپیوتر در ترکیه 2021

به گزارش وبلاگ بینام، در مطلب تحصیل در رشته کامپیوتر در ترکیه در وبلاگ خبرنگاران به صورت اختصاصی تحصیل در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر در کشور ترکیه و برترین دانشگاه های ترکیه در رشته کامپیوتر و موارد دیگر را آنالیز می کنیم پس تا خاتمه این مطلب با خبرنگاران همراه باشید.

تحصیل در رشته کامپیوتر در ترکیه 2021

رشته کامپیوتر یکی از پر مخاطب ترین رشته های تحصیلی در دنیا است که در گرایش های مختلف و در تمامی مقاطع تحصیلی در بیشتر دانشگاه های دنیا ارائه می گردد. مدرک تحصیلی در رشته علوم کامپیوتر اساساً مطالعه اطلاعات و محاسبات با استفاده از یک رویکرد علمی و عملی است و الگوریتم ها و پروتکل ها را برای یاری به دستیابی، بازنمایی، پردازش، ذخیره سازی، ارتباط و دسترسی به اطلاعات در بر می گیرد.

این رشته تحصیلی که به طور معمول آینده شغلی خوبی هم دارد، در کشور ترکیه هم یکی از گزینه های خوب انتخاب برای تحصیلات دانشگاهی است و بسیاری از دانشگاه های کشور مهاجرپذیر ترکیه هم این رشته را در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می دهند.

رشته کامپیوتر در ترکیه

انتخاب رشته علوم کامپیوتر برای تحصیل یک انتخاب هوشمندانه در دنیای رو به پیشرفت و فناوری محور است و بعلاوه یکی از احتیاجهای دنیای امروز است که همه افراد با این علم سر و کار دارند. علم کامپیوتر آنچنان با زندگی افراد گره خورده است که اگر فردی در این زمینه تخصص داشته باشد به راحتی می توانند در دنیای تکنولوژی به زندگی و امورات خود بپردازد.

رشته کامپیوتر به دو شاخه اصلی علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر تقسیم می گردد که معمولا هر دو این رشته ها در دانشگاه های کشور ترکیه ارائه می شوند و همواره مورد استقبال افراد متقاضی تحصیل در مقاطع کارشناسی و ارشد بوده است. البته شاخه های دیگری از رشته کامپیوتر مثل: فناوری اطلاعات یا IT، مهندسی نرم افزار، هوش مصنوعی و مهندسی سخت افزار در عصر دیجیتال ایجاد شده است که بسیار محبوب هستند.

دانشجویان رشته های مرتبط با علم کامپیوتر در طول دوران تحصیل خود در مقاطع تحصیلی مختلف دروسی همچون: ریاضیات، برنامه نویسی، طراحی الگوریتم، هوش مصنوعی، شبکه، پایگاه داده، ذخیره و بازیابی اطلاعات و ... را آموزش می بینند و در طول دروس عملی خود، تجربه کافی در این زمینه ها را کسب می نمایند.

دانشجویان محصل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر در کشور ترکیه از ابتدا با مفاهیم کلی در علم کامپیوتر آشنایی کامل کسب می نمایند و با تمرکز بر آموزش و نحوه نوشتن نرم افزارها و بعلاوه سازماندهی منطقی هزاران کد، برنامه ها را به آنچه قرار است انجام دهند تبدیل می نمایند.

بعلاوه از دیگر توانایی هایی که دانشجویان در این رشته تحصیلی در دانشگاه های کشور ترکیه کسب می نمایند، اصلاح خطاهای کدگذاری به وسیله اشکال زدایی، نحوه نگهداری پایگاه داده و طراحی رابط کاربر است. پس اگر شما هم می خواهید وارد دنیای علم کامپیوتر شوید و در آن پیروز عمل کنید باید ذهنی منطقی، دانش قوی در خصوص ریاضیات، مهارت حل مسئله و توانایی تجزیه و تحلیل و تلفیق اطلاعات را کسب کنید.

دانشجویانی که پس از اتمام دوره تحصیل خود در ترکیه با مدرک علوم کامپیوتر و یا مهندسی کامپیوتر فارغ التحصیل می شوند، می توانند وارد مشاغل پردرآمدی همچون: سازندگان بازی، مهندسین نرم افزار، مشاوران فناوری اطلاعات، مدیران پایگاه داده، در کشور ترکیه و دیگر کشورهای اروپایی و حتی آمریکا شوند و یک برنامه پیروز مهاجرت تحصیلی را به اقامت دائم در کشور مورد علاقه خود تبدیل نمایند.

چرا کشور ترکیه گزینه خوبی برای تحصیل در رشته کامپیوتر است؟

دولت ترکیه در دهه های گذشته به شدت در پی پیشرفت های روز افزون در تکنولوژی و رسیدن به کشورهای پیشرفته دنیا بوده است و از همین رو فرایند ادغام بیشتر فعالیت های دانشگاهی و صنعتی را افزایش داده است.

از طرف دیگر دوره های تحصیلی همچون رشته کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، فناوری اطلاعات و ... را در دانشگاه های این کشور و براساس احتیاجهای تکنولوژی و صنایع دنیای و کشور ترکیه ایجاد نموده است تا در این ماراتن دنیای دیجیتال حضور پررنگ تری داشته باشد.

بعلاوه ترکیه به سرعت در حال دستیابی به معروفیت دنیای به عنوان مقصدی ایده آل برای دانشجویان بین المللی است که در پی تحصیلات با کیفیت هستند. کشور ترکیه با اقتصاد پویا و تنوع فرهنگی عالی، یک زندگی مطلوب را در پیشرفته ترین شهرهای دنیا به دانشجویان بین المللی خود پیشنهاد می دهد و همین امر سبب شده است تا کشور ترکیه به مکانی ایده آل برای مهاجرت تحصیلی تبدیل گردد.

دانشگاه های کشور ترکیه در بیشتر رشته های تحصیلی و علی الخصوص رشته کامپیوتر میزبان برنامه های متنوع بورسیه تحصیلی هستند که طبق داده های آماری یونسکو، بیش از 3.6 میلیون دانشجو در اواخر دهه 2010 در برنامه های تحصیلی دانشگاه های ترکیه شرکت نموده اند که علت این افزایش آمار، وجود برنامه های متنوع بورسیه تحصیلی بوده است.

علاوه برموارد فوق، موقعیت مکانی کشور ترکیه بسیار خاص و بی نظیر است و در دنیا به عناوین پلی به دنیا یا جایی که شرق با غرب ملاقات می نماید نیز شناخته شده است. این جنبه منحصر به فرد کشور ترکیه، به دانشجویان بین المللی این امکان را می دهد تا در محیطی با تنوع فرهنگی بالا و غنی درس بخوانند و با تحصیل در ترکیه مجموعه ای از خاطرات شخصی را برای خود بسازند.

پذیرش رشته کامپیوتر از دانشگاه های ترکیه

از آنجایی که رشته کامپیوتر یک رشته تحصیلی وسیع با گرایش های مختلف می باشد، در این قسمت به شرایط کلی مورد احتیاج برای پیروزیت در پذیرش تحصیلی در کشور ترکیه می پردازیم، که البته این شرایط عمومی باتوجه به نوع دانشگاه انتخابی دانشجو و بعلاوه مقطع تحصیلی مورد نظر متفاوت هستند.

به طورر کلی 66 برنامه مربوط به حوزه تحصیلی علم کامپیوتر در دانشگاه های کشور ترکیه برای علاقه مندان این رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارائه می گردد که 47 برنامه مربوط به رشته علوم کامپیوتر و 26 برنامه مربوط به رشته مهندسی نرم افزار می باشد. برخی شرایط مورد احتیاج برای اخذ پذیرش تحصیلی در رشته کامپیوتر در برخی از دانشگاه های ترکیه به توضیح زیر می باشد:

به طور مثال مدارک مورد احتیاج دانشگاه سابانچی Sabanci در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی شامل: مدرک تافل با حداقل نمره 80/ کپی مدرک دیپلم/ کپی سوابق تحصیلی/ ترجمه رسمی مدارک به زبان انگلیسی یا ترکی/ توصیه نامه (در صورت وجود)/ انگیزه نامه است.

بعلاوه مدارک مورد احتیاج دانشگاه اکان Okan در رشته مهندسی کامپیوتر و در مقطع کارشناسی مدرک تافل با نمره 79 (در صورت وجود)/ مدرک دیپلم/ سوابق تحصیلی/ ترجمه رسمی مدارک به زبان انگلیسی یا ترکی/ پاسپورت و تکمیل فرم درخواست پذیرش می باشد.

دانشگاه استانبول آیدین Istanbul Aydin نیز برای متقاضیان تحصیل در رشته کارشناسی مهندسی کامپیوتر شرایطی همچون داشتن کارشناسی مدرک زبان تافل با حداقل نمره 79/ کپی پاسپورت/ کپی مدرک دیپلم با ترجمه رسمی/ کپی سوابق تحصیلی دبیرستان با ترجمه رسمی/ کسب حداقل 60 درصد نمرات دبیرستان ضروری است.

برای پذیرش در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه اوزیگین Ozyegin نیز ترجمه رسمی مدارک دیپلم و سوابق تحصیلی دوره متوسطه متقاضی و انگیزه نامه فردی ضروری است.

بعلاوه برای مقاطع کارشناسی ارشد در رشته کامپیوتر درحدود 61 برنامه در دانشگاه های این کشور ارائه می گردد که از این تعداد 8 برنامه هوش مصنوعی، 35 برنامه علوم کامپیوتر، 3 برنامه امنیت سایبری، 6 برنامه امنیت فناوری اطلاعات و ... تدریس می گردد که در ادامه به برخی از شرایط پذیرش دانشگاه های ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد در رشته کامپیوتر اشاره می کنیم:

رشته امنیت سایبری در دانشگاه سابانچی Sabanc مدارکی همچون: مدرک GRE با حداقل نمره 153/ مدرک زبان تافل با نمره 80 یا مدرک PTE با حداقل نمره 69/ تکمیل فرم آنلاین درخواست پذیرش/ ارسال مدارک مربوط به سوابق تحصیلی و مدرک کارشناسی با ترجمه رسمی/ انگیزه نامه/ 2 توصیه نامه را از متقاضی دریافت می گردد.

برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه یاسار Yasar مدارکی همچون: مدرک GRE با حداقل نمره 151/ مدرک زبان تافل با حداقل نمره 72/ ارسال مدارک مربوط به سوابق تحصیلی و مدرک کارشناسی با ترجمه رسمی/ انگیزه نامه را از متقاضی دریافت می نماید.

موسسه مهاجرت تحصیلی وبلاگ بینام نماینده رسمی برخی از دانشگاه های کشور ترکیه در ایران است و خدمات پذیرش تحصیلی رایگان را به متقاضیان تحصیل در این کشور ارائه می دهد و فقط کافی ست با کارشناسان گروه وبلاگ بینام تماس حاصل کنید تا به صورت رایگان فرآیند پذیرش تحصیلی را برای تحصیل رشته کامپیوتر در ترکیه شروع نمایید.

کدام دانشگاه ترکیه برای تحصیل رشته کامیپوتر مناسب است؟

بیشتر دانشگاه های کشور ترکیه رشته های مرتبط با علم کامپیوتر را برای علاقه مندان تحصیل در رشته کامپیوتر در ترکیه ارائه می نمایند. در این مطلب نام تعدادی از دانشگاه های ترکیه که در مقطع کارشناسی رشته های علم کامپیوتر اعم از مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی، مهندسی نرم افزار، مهندسی سخت افزار و ... سرآمد دیگر دانشگاه ها هستند، آمده است:

مهندسی و علوم کامپیوتر در دانشگاه Sabanci

مهندسی کامپیوتر در دانشگاه Okan

مهندسی کامپیوتر در دانشگاه Aydin

علوم کامپیوتر در دانشگاه Ozyegin

مهندسی کامپیوتر در دانشگاه Yeditepe

مهندسی کامپیوتر در دانشگاه Bilgi

آموزش کامپیوتر در دانشگاه Bilgi

مهندسی کامپیوتر در دانشگاه Marmara

در ادامه نام دانشگاه هایی که در مقطع ارشد در رشته های مرتبط با علم کامپیوتر به خوبی عمل نموده اند آمده است تا نگران تحصیل در رشته کامپیوتر در ترکیه نباشید. دانشگاه ها عبارت اند از:

طراحی معماری به یاری رایانه دانشگاه Yildiz Technical

سیستم های مدیریت اطلاعات دانشگاه Kadir Has

مهندسی کامپیوتر دانشگاه Bogazici

مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه Koc

علوم داده کاربردی دانشگاه TED

فناوری و آموزش رایانه ای دانشگاه METU

مهندسی کامپیوتر دانشگاه METU

رمزنگاری دانشگاه METU

گفتنی است نام این دانشگاه ها براساس نتایج وب سایت studyportal رتبه بندی شده است که در اختیار کاربران و علاقه مندان تحصیل در رشته کامپیوتر در ترکیه قرار گرفته است.

هزینه تحصیل رشته کامپیوتر در ترکیه

تعداد دانشجویان بین المللی که کشور ترکیه را برای تحصیل انتخاب نموده اند از سال 2016 رو به افزایش بوده است و شاهد رشد چشمگیری بوده است. در حال حاضر ، حدود 650،000 دانشجوی خارجی در ترکیه تحصیل می نمایند که نشان دهنده اهمیت روزافزون این کشور به عنوان یک مقصد آموزش عالی است.

یکی از دلایل انتخاب کشور ترکیه جهت تحصیل در حوزه علوم کامپیوتر، پایین بودن هزینه های زندگی و شهریه دانشگاه های این کشور و بعلاوه برنامه های متعدد بورسیه تحصیلی است. به طورکلی شهریه دانشگاه های دولتی کشور ترکیه که به زبان انگلیسی ارائه می گردد در حدود 100 تا 4 هزار یورو در سال است.

این درحالی است که شهریه دانشگاه های خصوصی این کشور تا حدود 20 هزار یورو نیز می رسد. در انتها به شهریه برخی از دانشگاه های کشور ترکیه که رشته کامپیوتر را ارائه نموده اند برای افراد علاقه مند تحصیل در رشته کامپیوتر در ترکیه اشاره می گردد:

شهریه تحصیل یک ساله در دوره کارشناسی در رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه Okan در حدود 3.796 یورو

شهریه یک سال تحصیلی در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی نرم افزار در دانشگاه Maltepe در حدود5.200 یورو

شهریه یک سال تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در رشته علوم داده کاربردی در دانشگاه TED در حدود 3.086 یورو

شهریه سالیانه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه Yasar حدود 3.713 یورو

شهریه یک سال تحصیلی در رشته هوش مصنوعی در مقطع ارشد دانشگاه Sabanci درحدود 14.355 یورو

شهریه یک سال تحصیل در مقطع کارشناسی رشته های علوم و مهندسی کامپیوتر در دانشگاه Sabanci درحدود 14.279 یورو

اگر تصمیم خود را برای تحصیل در رشته کامپیوتر در ترکیه گرفته اید، بدانید که فرصت های تحصیلی بسیار خوبی پیش روی شما قرار گرفته و فقط کافیست برای قدم گذاشتن در این جهت با مشاوران باتجربه گروه آموزشی وبلاگ بینام تماس حاصل کنید و یا وقت مشاوره رزرو نمایید.

منبع: لتس گو یونی

به "تحصیل در رشته کامپیوتر در ترکیه 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحصیل در رشته کامپیوتر در ترکیه 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید