باج ریاض به واشنگتن موجب سکوت آمریکا در قبال جنایات سعودی ها شده است

به گزارش وبلاگ بینام، به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسیا، واشنگتن با دریافت هزینه های کلان حاضر به تداوم فروش تسلیحات به عربستان و سکوت در قبال جنایات این رژیم شده است.

باج ریاض به واشنگتن موجب سکوت آمریکا در قبال جنایات سعودی ها شده است

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ بینام، در مورد باج 56 میلیون دلاری محمد بن سلمان به ترامپ، با اشاره به اینکه باج ریاض به واشنگتن موجب سکوت آمریکا در قبال جنایات سعودی ­ ها شده است، بیان داشت: نگاهی عمیق به روابط عربستان و آمریکا طی چهل سال گذشته نشان می دهد که طرفین مناسبات گسترده امنیتی و نظامی داشته­ اند. این ارتباطات غالباً به صورت محرمانه تداوم داشته است؛ اما در اواخر دوره اوباما اختلافاتی بین ریاض و واشنگتن ایجاد شد.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با یادآوری نقش عربستان در حادثه 11 سپتامبر تأکید داشت: بعضی از قربانیان 11 سپتامبر در اواخر دوره اوباما اجازه یافتند که علیه عربستان سعودی شکایت نمایند. بر این اساس به دنبال این شکایت ها احکامی علیه عربستان صادر شد که سعودی ها ملزم به اجرای این احکام بودند.

وی با تأکید بر عدم توقف مناسبات آمریکا و عربستان گفت: یاری های اطلاعاتی آمریکا به عربستان تا به امروز متوقف نشده است. یاری های اقتصادی ریاض به واشنگتن نیز تا به امروز قطع نشده است. اختلافات پیش آمده بین طرفین بیشتر به دلیل درخواست آمریکا برای افزایش یاری های اقتصادی عربستان بوده است.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با یادآوری حمایت­ های عربستان از هیلاری کلینتون در زمان انتخابات ریاست جمهوری اشاره داشت: ریاض علاقه مند بود که دموکرات ها در آمریکا پیروز شوند. دونالد ترامپ نیز در دوره رقابت های انتخاباتی اعلام نموده بود که دموکرات ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری وجوه قابل توجهی را از عربستان دریافت نموده اند. بر این اساس بعضی از تحلیلگران و ناظران بین المللی بر این عقیده بودند که ممکن است بین آمریکا و عربستان اختلاف عمیقی رخ دهد؛ اما مناسبات ریاض و واشنگتن به گونه ای نبود که به این راحتی از یکدیگر گسسته گردد.

وی با تأکید بر مواضع ترامپ در قبال ریاض مطرح نمود: دونالد ترامپ در زمان رقابت های انتخاباتی و بعد از به قدرت رسیدن نسبت به عربستان واکنش تندی نشان داده است. رئیس جمهور آمریکا چند بار تأکید کرد که هزینه امنیت منطقه را ساکنان آن خصوصاً عربستان تأمین نمایند.

صدرالحسینی با توجه به اینکه اخیراً اخباری مبنی بر یاری اقتصادی عربستان به آمریکا منتشر شد، اضافه کرد: باج 56 میلیون دلاری محمد بن سلمان به دولت ترامپ از آن جمله است. یاری های عربستان به دولت دونالد ترامپ برای تأمین هزینه های هنگفت تبلیغاتی ترامپ و بخشی از وعده های وی به مردم آمریکا انجام می گیرد. به نظر می رسد آمریکایی ها پس از دریافت پول هنگفت از سعودی ها نسبت به حمایت خود از ملک سلمان قانع شده اند. این در حالی است که عربستان از تروریسم حمایت می نماید. به نظر می رسد آمریکایی ها با دریافت یاری های اقتصادی از عربستان، چراغ سبز خود را برای تداوم جنایت های این کشور در یمن نشان داده­ اند.

وی با اشاره به تداوم حمایت واشنگتن از ریاض گفت: دبیر کل سازمان ملل متحد اخیراً اعلام نموده بود که احتمال وقوع یک اتفاق فاجعه بار برای 700 هزار نفر از مردم یمن و خطر گرسنگی برای چند میلیون نفر از آن­ها وجود دارد. آیا سازمان ملل و کشورها نسبت به جنایات عربستان سکوت خواهند کرد؟ واشنگتن با دریافت هزینه های کلان حاضر به تداوم فروش تسلیحات به عربستان و سکوت در قبال جنایات این رژیم شده است. آمریکایی ها با دریافت این یاری ها و افزایش ارتباطات نظامی و امنیتی خود با عربستان به طور رسمی زمینه های سقوط آل سعود را فراهم می سازند.

منبع: تسنیم

به "باج ریاض به واشنگتن موجب سکوت آمریکا در قبال جنایات سعودی ها شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باج ریاض به واشنگتن موجب سکوت آمریکا در قبال جنایات سعودی ها شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید