امنیت یکی از مهمترین فاکتورها و عوامل تاثیرگذار در توسعه گردشگری است

به گزارش وبلاگ بینام، ایسنا/ براساس آخرین گزارشات بدست رسیده، امنیت یکی از مهمترین فاکتورها و عوامل تاثیرگذار در توسعه گردشگری است.

امنیت یکی از مهمترین فاکتورها و عوامل تاثیرگذار در توسعه گردشگری است

حمدالله سجاسی قیداری، عضو پژوهشکده زیارت و جهانگردی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص نقش امنیت در توسعه جهانگردی اظهار کرد: امنیت یکی از مهمترین فاکتورها و عوامل تاثیرگذار در توسعه جهانگردی برای هر مقصدی بوده که در دنیا دارای اهمیت بسیار زیادی در مطالعات جهانگردی است؛ در نتیجه امنیت و جهانگردی به عنوان 2 عامل کاملا همبسته به یکدیگر شناخته می شوند.

وی اضافه کرد: امنیت و جهانگردی در تعامل دوجانبه هم می توانند تاثیر افزایشی و هم اینکه تاثیر کاهشی بر یکدیگر داشته باشند؛ بدین معنا که افزایش یا کاهش امنیت باعث رونق یا رکود جهانگردی خواهد شد که عکس این موضوع هم وجود دارد. بنابراین جهانگردی ارتباط مستقیم با مقوله امنیت دارد و به همین دلیل در عمل نیز همیشه ترجیح جهانگردان به حضور در مقصدهای امن است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه یکی از عوامل مهم در انتخاب مقاصد برای سفر امنیت است، شرح داد: نمیتوان گفت که امنیت جهانگردی با امنیت عامه مردم تفاوت زیادی دارد. به این دلیل که امنیت موجود در مقصدها همان عامه مردم هستند که در آن مقصد زندگی می کنند و جهانگردان نیز زمانی که در آن مقصد حضور پیدا می کنند به نوعی از آن امنیت موجود در فضا نیز بهره مند می شوند.

وی اضافه کرد: بنابراین هر چقدر یک مقصد امن باشد و مردمی که در آن زندگی می کنند به عنوان میزبان احساس امنیت بیشتری داشته باشند طبیعتا جهانگردان به عنوان مهمانانی که در آن مقصدها حضور پیدا می کنند، احساس امنیت کافی خواهند داشت و بر لذت سفر آنها اضافه کرده خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: عامه مردم به عنوان صاحبان مقاصد و همچنین به عنوان میزبان باید تلاش کنند تا سطح امنیت مقصدهای خودشان را با مشارکت نهادهای مرتبط در آن حوزه افزایش دهند تا از این طریق بستر و زمینه های مناسب برای حضور بیشتر و مداوم جهانگردان در مقصد جهانگردی خود فراهم کنند.

وی ادامه داد: بنابراین نه تنها تفاوتی میان امنیت مردم عامه و جهانگردان وجود ندارد بلکه مشترکات بسیار زیادی میان آنها دیده می شود، زیرا هر چقدر مردم محلی تلاش بیشتری برای برقراری امنیت محل زندگی خود داشته باشند، قطعا احساس امنیت به عنوان یک سرمایه اجتماعی مهم منجربه جذب جهانگرد می شود که می تواند تاثیرات بسیار فراوانی در توسعه جهانگردی مقصد به همراه داشته باشد.

سجاسی قیداری با بیان اینکه باید امنیت را به صورت خاص در حوزه جهانگردی مورد بررسی قرار دهیم، شرح داد: معمولا از ابعاد مختلف به مقوله امنیت توجه می شود که مهمترین بعد آن، امنیت جانی است و جهانگرد باید در یک مقصد احساس کند که جان او از جنبه های مختلف در خطر نیست، زیرا سلامتی مهمترین مسئله برای جهانگردان در مقصدها است.

وی اعلام نمود: بعد دیگر امنیت، امنیت اجتماعی فرهنگی است که احترام گذاشتن به جهانگرد، عدم توهین به جهانگرد، احساس مهمان نوازی، رعایت شئونات جهانگردی و...را شامل می شود و باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که برای جهانگردان مهم است که از این جهت نیز در امنیت باشند.

عضو پژوهشکده زیارت و جهانگردی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: همچنین باید به امنیت مالی جهانگردان در مقاصدی که حضور پیدا می کنند توجه شود، زیرا یکی از بزرگترین ترس ها و استرس های جهانگردان به سرقت رفتن پول، اموال، وسایل به شیوه های مختلف در هنگام سفر مربوط می شود. اگر در مقصدها امنیت برقرار نباشد معمولا میزان دزدی ها از جهانگردان به عنوان افراد غریبه نیز افزایش پیدا می کند.

وی در خصوص جایگاه امنیت در صنعت جهانگردی شرح داد: توسعه صنعت جهانگردی در هر کشور نشان از ثبات امنیت ملی در آن کشور دارد و زمانی جهانگردی در کشور رونق پیدا می کند که توجه دولت برای تامین امنیت جهانگردان بیشتر شده باشد.

منبع: همگردی

به "امنیت یکی از مهمترین فاکتورها و عوامل تاثیرگذار در توسعه گردشگری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امنیت یکی از مهمترین فاکتورها و عوامل تاثیرگذار در توسعه گردشگری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید