شروع به کار 10 روز با عکاسان، مسئولان فرهنگی به قرعه چهار عکس خریدند

به گزارش وبلاگ بینام، مراسم افتتاح سومین دوره 10 روز با عکاسان ایران عصر یکشنبه 21 دی در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.

شروع به کار 10 روز با عکاسان، مسئولان فرهنگی به قرعه چهار عکس خریدند

در این مراسم که به دلیل ازدحام جمعیت از مانیتورهای قرار داده شده در راهرو این محل پخش می شد، مسعود زنده روح کرمانی به عنوان رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران به سخنرانی پرداخت و گفت: امروز سرآغاز بزرگی برای انجمن های عکاسی ایران است. سه ماه و اندی است که هفت انجمن شرکت نماینده با هم بحث و جدل کردند، بی خوابی و بیداری کشیدند و گروه اجرایی نزدیک یک هفته است که نخوابیده اما همه اینها برای با هم بودن است. ما برای عکاسی دور هم جمع شده ایم و افتخار می کنیم که عکاس هستیم. مهم نیست در چه ژانری عکاسی می کنیم چون همه در کنار هم هستیم.

وی با بیان اینکه نمایشگاه حاضر حاصل کوشش عکاسان و انجمن هایی است که در کنار یکدیگر گرد آمده اند، اضافه نمود: باید یک آسیب شناسی در انجمن هایمان گردد تا به سمت سازماندهی برویم و تشکیلات انجمنی داشته باشیم. طی چهار سال گذشته زحمات زیادی کشیده شد تا این فضا بوجود بیاید و حالا شاهد این برنامه هستیم که از سوی یکی از کمیته های انجمن عکاسان تدارک دیده شده است.

گلایه از نبود حمایتی ها

وی سپس به مسائل عکاسان اشاره نمود و یادآور شد: به ما مجوز داده اند اما بدون اینکه بتوانیم کار کنیم. باید دید تا به امروز چقدر خصوص حمایت نهاده شده ایم؟ من بارها گفته ام که ما به پول احتیاج نداریم اما خواستار حمایت هستیم. باید فضایی داشته باشیم تا بتوانیم برای سال های بعد، کار کنیم. ما به حمایت بخش های دولتی و نیمه خصوصی احتیاج داریم. در این کشور نزدیک به 200 جشنواره برگزار می گردد اما کدامیک را به انجمن ها و سایت های تخصصی سپرده اند؟ برای اولین بار سال جاری وزارت ارشاد دوسالانه عکس را به انجمن سپرده است. ما هم در این زمینه کم تجربه هستیم اما اگر سازماندهی وجود داشته باشد، می توان چنین کارهایی را به خوبی پیش برد و نمایشگاه و نشست های تخصصی برگزار کرد.

این عکاس اضافه نمود: ما ساعت ها فیلم دیده ایم تا این برنامه تاثیرگذاری بصری داشته باشد و اگر این حمایت ها باشد، این اتفاق ها می افتد. انجمن عکاسان ایران امیدوار است بتواند چهارمین دوره را با همکاری مراکز آموزش عالی و انجمن های شهرستان ها با گستردگی در شهرهای دیگر برگزار کند. بیشترین عکاسان ما در خراسان رضوی، اصفهان، شیراز و ... هستند. ما باید به سمت گسترش حرکت های خود برویم و سال آینده دانشگاه ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی ما را یاری نمایند تا به یک برنامه مدون و خوب برسیم.

عکاسان حق دارند عکاسی نمایند

زنده روح درباره هدف از این برنامه بیان نمود: هدف 10 روز با عکاسان ایران، فرهنگ جامعه و عکاسی است اما سال جاری شعار ما لطفاً با دوربین وارد شوید است. موضوع مهم این است که چرا ما نمی توانیم عکس بگیریم؟ چرا به شغل ما احترام نمی گذارند؟ ما هم حق داریم که عکس بگیریم.

آثار 91 عکاس روی دیوار رفت

در ادامه ابراهیم صافی، دبیر سومین دوره ده روز با عکاسان ایران به توضیح جزییات برنامه های سال جاری پرداخت و گفت: همایش سال جاری با حضور 91 عکاس و 259 عکس در هفت گالری برگزار شده است. چاپ کاتالوگ و مستندسازی نیز از دیگر کارهایمان است. به هرحال من گله مندی نمی کنم از گله مندی هایی که از ما شده و این نتیجه بضاعت ما بوده است.

تفویض حرکت های ملی به بخش خصوصی نویدبخش است

مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان نیز دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن تبریک برگزاری این اتفاق گفت: سال جاری بعضی از نخستین گام ها مانند تفویض حرکت های ملی از سوی دولت به بخش خصوصی روی داده است و این که عکاسان توانسته اند در یک ساز وکار قانونی برای برنامه های خودشان طراحی نمایند، نویدبخش است.

تقسیم بندی هنر و انتقاد از هنرهای کندتر از جامعه

وی سپس در تعریف هنر اظهار کرد: اگر یک نگاه اجمالی به تاریخ بشر داشته باشیم، به نظرم در یک تقسیم بندی به سه نوع هنر می رسیم. البته هنر در مباحث آکادمیک، طبقه بندی های مختلفی دارد اما در سه نوعی که برای هنر می توان تقسیم بندی کرد، دسته اول هنرهای پیشگام هستند که از زمانه خودشان پیشی گرفته اند و همواره چندگام از جامعه جلوتر هستند و ماهیت آن آسمانی است.

سرسنگی از هنرهای همگام با جامعه به عنوان دسته دوم هنرها یاد کرد و دسته سوم را هنرهایی ذکر کرد که دچار تاخیر شده اند و منجر به تقلید می شوند.

وی اضافه نمود: متاسفانه در سال های اخیر با آثاری روبرو هستیم که از جنس هنر سوم هستند و باید پرسید چرا با چنین هنری روبرو هستیم که از جامعه خود کندتر هستند؟

رونمایی کتاب زمان سخت

در بخش بعدی نیز با حضور احمد مسجدجامعی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، مجید ملانوروزی مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان و عباس میرهاشمی رییس هیات مدیره انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس کتاب زمان سخت محسن راستانی شامل عکس های جنگ بوسنی و هرزگوین رونمایی شد.

خریداری چهار قطعه عکس محسن راستانی از سوی مسئولان فرهنگی

در ادامه این پشنهاد ارائه شد که هر عکسی بعد از بازشدن کتاب از سوی مسجدجامعی توسط موزه هنرهای معاصر خریداری گردد، در مقابل سرسنگی نیز یکی دیگر از صفحات کتاب را باز کرد تا شورای شهر تهران عکسی از این کتاب بخرد و در انتها صفحه دیگری از کتاب گگردده شد تا آن عکس از سوی خانه هنرمندان خریداری گردد.

محمد فرنود، عکاس پیشکسوت حاضر در این مراسم هم پیشنهاد کرد برای حمایت از سیف الله صمدیان در برگزاری جشن تصویر سال بار دیگر یکی از صفخات کتاب باز گردد و شورای شهر و خانه هنرمندان با خریداری عکسی از کتاب مجسن راستانی از تصویرسال حمایت نمایند که این پیشنهاد هم مورد استقبال نهاده شد.

در انتها هم سعید دستوری، دبیر کمیته حقوقی انجمن عکاسان ایران متنی در خصوص لزوم مشارکت نهادها قرائت کرد.

سومین دوره 10 روز با عکاسان با دبیری ابراهیم صافی از 21 تا 30 دی سال 93 در خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان طا لقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر برپاست.

منبع: خبرگزاری مهر

به "شروع به کار 10 روز با عکاسان، مسئولان فرهنگی به قرعه چهار عکس خریدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع به کار 10 روز با عکاسان، مسئولان فرهنگی به قرعه چهار عکس خریدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید